The Use of Virtual Social Networks and its Position in Lifestyle (Case Study: Telegram Social Network and Imam Sadiq(a.s) University Students)

Document Type : Promotional Article

Author

M.A. in Faculty of Islamic Studies and Culture and Communication, Imam Sadiq(a.s) University.

Abstract

Virtual social networks are widely welcomed by users and they spend a considerable portion of their daily time in these networks. In order to find out the relation between the time that people devote to the internet and the effects of their presence in social networks on lifestyle , the present study was conducted with a focus on students of imam sadiq(a.s) university as a case study with qualitative approach and observation ( cooperative and non - participative ) and unstructured interviews.
The results showed that the most use of these networks is in dormitories and at night and before sleep. Using virtual networks in classroom is second. research shows that students try to use virtual social networks in the university mosque.
according to the research, virtual social networks in providing entertainment and entertainment, co-ordinator activities (such as job, job, religious activity, participation in political activities, group of poems), providing information about the events and conditions of society (including sport, political, economic, etc.), socialization (including communication with spouse, communication with friends) and neglect of reality (including time of sleep and rest, prayers, face to face communication) can influence students lives.

Keywords

آذربخش، علی محمد (1391). «رویکردی نظری به تأثیرات شبکه‌های اجتماعی بر تولید ملی و اشتغال در میان جوانان. فصلنامه مطالعات جوان و رسانه، شماره 6. 95- 116.
آریانی، ابراهیم؛ زاهی بابلان، عادل؛ معینی کیا، مهدی و خالق­خواه، علی (1394). نقش شبکه‌های اجتماعی مجازی در قابلیت­های پژوهشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی. فصلنامه یادگیری الکترونیکی، 6 (2)، 39-26.
ایگلتون، تری (1381). درآمدی بر ایدئولوژی، ترجمه اکبر معصوم بیگی. تهران: نشر آگه.
ببی، ارل (1381). روش­های تحقیق در علوم اجتماعی. ترجمه رضا فاضل. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه­ها (سمت).
بل، دانیل (1389). پایان ایدئولوژی­ها. ترجمه محبوبه مهاجر، تهران: باشگاه اندیشه.
چراغ ملایی، لیلا؛ کدیور، پروین و صرامی، غلامرضا (1393). استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی در آموزش: فرصت‌ها و چالش‌ها. فصلنامه اندیشه­های نوین تربیتی، 10 (3)، 51-29.
خداوردی، حسن (1387). متدولوژی پژوهش کیفی. نشریه ره­آورد سیاسی، 21.
رسولی، محمدرضا (1391). ضرورت شناخت شبکه­های اجتماعی مجازی. ماهنامه تخصصی اطلاع‌رسانی، نقد و بررسی کتاب، سال شانزدهم، دوره جدید، 56.
شاهنوشی، مجتبی و تاجی، محمدرضا (1391). تأثیر شبکه­های اجتماعی بر سبک زندگی جوانان در شهرستان شهرکرد. مطالعات ملی، 3، 91-112.
طالب، مهدی (1369). چگونگی انجام مطالعات اجتماعی. تهران: امیرکبیر.
عزت‌زاده، مستوره؛ ربیعی، علی؛ فرهنگی، علی‌اکبر و سلطانی‌فر، محمد (1394). رتبه‌بندی میزان موفقیت شبکه­های اجتماعی در ایفای نقش آموزشی از نظر نخبگان رسانه. فصلنامه راهبرد اجتماعی فرهنگی، 5- (17)، 95-111.
عقیلی، سیدوحید و پوری، احسان (1390). تأثیر شبکه‌های اجتماعی مجازی بر ارتباطات بین فردی کاربران. فصلنامه فرهنگ ارتباطات، 3، 18-36.
علیمرادی، مصطفی (1389). سیر تطور شبکه‌های اجتماعی. فصلنامه اطلاع‌رسانی، آموزشی و مطالعات رایانه­ای علوم اسلامی، سال نهم، ۳۱ (48)، 6-۱۳.
فلیک، اووه (1387). درآمدی بر تحقیق کیفی. ترجمه هادی جلیلی، تهران: نشر نی.
لیندلف، تامس و تیلور، برایان (1388). روش­های تحقیق کیفی در علوم ارتباطات. ترجمه عبدالله گیویان، تهران: همشهری.
مارشال، کاترین (۱۳۷۷). روش تحقیق کیفی. تهران: پژوهش‌های فرهنگی.
مهدوی­کنی، محمدسعید (1387). دین و سبک زندگی. تهران: دانشگاه امام صادق (علیه‌السلام).
مهدی‌زاده، سیدمحمد (1393). نظریه‌های رسانه: اندیشه‌های رایج و دیدگاه‌های انتقادی. تهران: نشر همشهری.
نوروزی، محمدجواد (1391). عوامل ایجاد روابط صمیمانه در شبکه­های اجتماعی مجازی و حدود فقهی آن. (پایان­نامه کارشناسی ارشد)، دانشگاه امام صادق (علیه‌السلام).
هومن، حیدرعلی (1391). راهنمای علمی پژوهش کیفی. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه­ها (سمت). مرکز تحقیق و توسعه علوم انسانی.
 
 
Hamid, S. & Waycott, J. & Kurnia, S. & Chang, S. (2015). Understanding Students' Perceptions of The Benefits of online Social Networking use For Teaching and Learning. The Internet and Higher Education, Vol. 26, 1-9.
Hanson, T. & Drumheller, K. & Mallard, J. & McKee, C. & Schlegel, P. (2011). Cell phones, text messaging, and Facebook: Competing time demands of today's college students, College Teaching, 59 (1).
Imhof, M. & Vollmeyer, R. & Beierlein, C. (2007). Computer use and the gender gap: The issue of access, use, motivation, and performance, Computers in Human Behaviour, 23 (6).
Irwin, C. & Ball, L. & Desbrow, B. & Leveritt, M. (2012). Students' Perceptions of Using Facebook as an Interactive Learning Resource at University. Australasian Journal of Educational Technology, Vol. 28 (7), 1221-1231.
Isik, F. (2013). Comparison of The use of Social Network in Education Between North and South Cyprus. Procedia-Social and Behavioral Sciences, Vol. 103, 210-219.
Jacobsen, W. & Forste, R. (2011). The wired generation: Academic and social outcomes of electronic media use among university students, Cyber Psychology, Behavior and Social Networking, 14 (5): 275-280.
Java, A. & Song, X. & Finin, T. & Tseng, B. (2007). Why We Twitter: Understanding Microblogging Usage And Communities, Procedings of the Joint 9th WEBKDD and 1st SNA-KDD Workshop, 12 August 2007, 56-65.
Kirschner, P. A & Karpinski, A. C. (2010). Facebook and academic performance. Computers in Human Behaviour, 26 (6), 1237-1245.
Mcquail, D (2006). Mcquail’s Mass Communication Theory. London: Sage.
Milosevic, I. & Ivkovic, D. & Arsic, S. (2015). Facebook as Virtual Classroom: Social Networking in Learning among Serbian Students. Telematics and Informatics, Vol. 32, 576-585.
O'Brien, S. J. (2011). Facebook and other Internet use and the academic performance of college students. Temple University.
Pempek, T. & Yermolayeva, Y. & Calvert, S. (2009). College student’s social networking experiences on Facebook. Journal of Applied Developmental Psychology, v30 n3, 227-238 May-Jun.
Racthman, P. & Firpo, D. (2011). Using Social Networking Technology to Enhance Learning in Higher Education: A Case Study Using Facebook, Proceeding of 44th Hawaii international Conference on Systems Sciences, 4-7 June, 1-10.
Sari-Motlagh, R.; Ebrahimi, S.; Nikfallah, A.; Hajebrahimi, S. & Shakiba, B. (2016). Lifelong Learning In Practice: The age of Discussion Through Social Media. European Urology, Vol. 69 (6), 1162-1163.
Simmel, G. (1990). The Philosophy of Money, Tom Bohomer & Pavid Frisby (Trans), Secondenlarged Ed., ew York: Routledge.
Teclehaimanot, B. & Hickman, T. (2011). Student-Teacher Interaction on Facebook, What Students Find Appropriate. Tech Trends, 55 (3).