Role of Women in Making the Culture of Resistance Economy

Document Type : Promotional Article

Author

دانش‌آموخته کارشناسی ارشد، رشته مطالعات زنان، دانشگاه علوم و تحقیقات تهران.

Abstract

Economic culture is considered the basis of development, and women play an important role in shaping the economic culture of society. The coaching role of women in society causes their economic attitudes and attitudes, especially in consumption, to provide educational platform for community development. The main uses of consumption, the level of consumption and how the consumption is consumed in the family bed and by mothers. This paper investigates the role of women in shaping the desired economic culture according to the concepts in the resistive economy policies. The findings indicate that, by improving and promoting the culture of women's consumption, production will also increase among them. The modification of consumer culture and enhancing the morale of Productivity is the basis for economic development and this is consistent with the objectives of the resistive economy policies.

Keywords

آذری موفق، مرضیه (1396). الگوی مفهومی نگرش و ارزش‌های زنان درباره فرهنگ اقتصادی با تأکید بر اقتصاد مقاومتی از دیدگاه اساتید زن هیئت علمی دانشگاه علوم و تحقیقات، تهران: مطالعه کیفی. (پایان‌نامه کارشناسی ارشد)، دانشگاه علوم و تحقیقات تهران.
تراسبی، دیوید (1382). اقتصاد و فرهنگ. ترجمه کاظم فرهادی، تهران: نشر نی.
تیرگر، آرام و آقالری، زهرا (1392). پژوهشی در: اقتصاد مقاومتی از منظر شهروندان و دانشگاهیان. کیهان فرهنگی، 325-326-327.
سیف، علی‌اکبر (1371). روان‌شناسی پرورشی ـ روان‌شناسی یادگیری و آموزش. تهران: نشر آگاه.
سیف، علی‌اکبر (1393). روان‌شناسی تربیتی. تهران: انتشارات پیام نور.
صافی دستجردی، داود و نظرپور، محمدنقی (1393). سنجش اثر مذهب بر رفتار مصرف‌کننده (مطالعه موردی زنان متأهل اصفهان)، (علمی ـ پژوهشی/ISC). اقتصاد اسلامی، 56.
طغیانی، مهدی و پیغامی، عادل (1395). تعلیم و تربیت اقتصادی جلد اول. تهران: دانشگاه امام صادق (علیه‌السلام).
علیخواه، فردین (1387). پیامدهای سیاسی مصرف‌گرایی. تحقیقات فرهنگی ایران، سال اول (ISC)، 1.
کریم‌خان زند، محسن (1375). بررسی روند تجمل‌گرایی در ایران: سال‌های 1361-1372. تهران: معاونت پژوهشی و آموزشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور.
موسایی، میثم (1390). دین، توسعه و فرهنگ. تهران: جامعه‌شناسان.
نعمتی، محمد؛ تنهای مقدم، رضا و مرادی باصیری، امین (1395). اقتصاد خانوار در اسلام، جلد اول: مؤلفه‌های سبک زندگی. تهران: دانشگاه امام صاق (علیه‌السلام) و کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان رضوی.
 
خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران؛ قابل دسترسی در آدرس: http://article.irna.ir/
پایگاه اینترنتی امور پژوهشی و علمی؛ قابل دسترسی در سایت:http://www.iranresearches.ir/
پایگاه اطلاع‌رسانی حوزه؛ قابل دسترسی در آدرس: http://www.hawzeh.net
 
INTERNATIONAL ENCYCLOPEDIA OF THE SOCIAL SIENCE, 2ND EDITION.