Identifying the Cultural Components of Extroversion Strategy in the Context of Resistive Economy

Document Type : Promotional Article

Authors

1 M.A. in Islamic Studies and Economics, Imam Sadiq University

2 Associate Professor and Dean of the Faculty of Islamic Studies and Economics, Imam Sadiq University

Abstract

Extroversion is one of the most important pillars of a resistance economy that relates to the international economic relations of countries. Extroversion strategy is of great importance in view of the fact that it has the potential for achieving economic stability and considers it to be one of its goals. Strengthening the internal structure of the economy and taking advantage of the economic benefits of international relations in order to secure national interests first and, secondly, to protect the country against domestic and foreign economic impulses, require the identification of components that reflect economic, cultural, political and legal aspects of the extroversion strategy. In this article, with emphasis on the cultural components of the extroversion strategy, the required data have been collected using library and documentary studies method, and there has been an attempt to identify the cultural components of it through analytical-deductive method from international economics literature, especially international marketing and resistance economics. The results of this study show that technology and material culture, social institutions such as family, work and leisure, as well as education, values and religion, customs, motivations and behaviors, media and advertising, language, aesthetics, and ultimately tourism are among the cultural components that need to be considered in designing an extroversion strategy within the framework of a resistance economy.

Keywords

  1. مجتهدی، پرویز (1372). مارکتینگ و مارکتینگ بین­الملل، تهران: نشر شیرین
  2. بابایی زکلیکی، محمد­علی (1378). بازاریابی بین­المللی، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه­ها (سمت)
  3. فکوهی، ناصر (1385). فرهنگ ملی، فرهنگ‌های قومی- جماعتی و بازار اقتصاد صنعتی، نشریۀ جامعه­شناسی ایران، شمارۀ 25.
  4. عیوضی، محمد­رحیم (1386). فرهنگ اسلامی: مفاهیم، ویژگی­ها و اصول، ماهنامۀ اندیشه و تاریخ سیاسی معاصر، شمارۀ 58.
  5. پهلوان، چنگیز (1388). فرهنگ و تمدن، تهران: نشر نی
  6. گویا، محمد­علی (1392). تحلیل رفتار­های اقتصادی در اقتصاد مقاومتی با تکیه‌بر آموزه­های اسلامی (مطالعۀ موردی مصرف و تولید)، تهران: دانشگاه امام صادق علیه‌السلام، پایان­نامۀ کارشناسی ارشد معارف اسلامی و اقتصاد.
  7. خسرو­پناه، عبدالحسین (1392). ترابط عقل و دین و تأثیر آن بر فرهنگ اسلامی، نشریۀ راهبرد فرهنگ، شمارۀ 23.
  8. مشهدی احمد، محمود (1392). معنا و مفهوم نهاد در اقتصاد نهادگرا؛ نگاهی به اختلافات موجود بین نهادگرایی قدیم و جدید و نقش نهادها در مناسبات اقتصادی، فصلنامۀ پژوهشنامۀ اقتصادی، شمارۀ 48.
  9. گنجی، محمد و حیدریان، امین (1393). سرمایۀ فرهنگی و اقتصاد فرهنگ (با تأکید بر نظریه­های پی­یر بوردیو و دیوید تراسبی)، نشریۀ راهبرد، شمارۀ 72.
  10. پیغامی، عادل (1393). گونه‌شناسی مسائل در اقتصاد؛ فرهنگ، هنر و رسانه، نشریۀ دین و سیاست فرهنگی، سال اول، شمارۀ 1.
  11. حسینی، عبدالرضا؛ رفیعی آتانی، عطاالله و حسینی، سید محمدحسین (1393). بررسی جایگاه فرهنگ در اقتصاد مقاومتی، نشریۀ پاسداری فرهنگ انقلاب اسلامی، شمارۀ 10.
  12. بنیانیان، حسن (1395)، الزامات فرهنگی اقتصاد مقاومتی، نشریۀ راهبرد توسعه، شمارۀ 47.
  13. یوسفی، احمد­علی و غفاری، مجتبی (1395). نقش مردم در اقتصاد مقاومتی با تأکید بر بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی مدظله‌العالی، نشریۀ پژوهش­های اقتصاد مقاومتی، شمارۀ 1.
  14. رستم پور، قاسم (1395). آسیب­شناسی عملکرد و تبیین مؤلفه­های نقشۀ راه مناطق آزاد تجاری در تحقق سیاست­های اقتصاد مقاومتی؛ مطالعۀ موردی: منطقۀ آزاد تجاری قشم، پایان­نامۀ کارشناسی ارشد، دانشگاه امام صادق علیه­السلام.
  15. قربانی، عبدالعظیم (1397). شناسایی مؤلفه­های راهبرد برون‌گرایی در چارچوب اقتصاد مقاومتی؛ مطالعۀ موردی: بازار روسیه، پایان­نامۀ کارشناسی ارشد، دانشگاه امام صادق علیه­السلام.
  16. قربانی، عبدالعظیم؛ عندلیب، محمد و تاجه­بند، علیرضا (1397). شناسایی مؤلفه­های راهبردی الگوی مصرف در چارچوب اقتصاد مقاومتی، نشریۀ پژوهش­های اقتصاد مقاومتی.
  1. Mathieson, A. & etal. (1982). Tourism: Economic, Physical and Social Impacts. Harlow: Longman. Recommendations on Tourism Statistics. Statistical Papers. M (New York: United Nations). (83): 5.1994.
  2. France, L (1997). the Earthscan Reader in Sustainable Tourism, Earthscan Publications, London. P
  3. Bradley, Frank(2005), International Marketing Strategy, Pearson Publishing Institute
  4. Craig, C. Samuel and Douglas, Susan p.(2005). International Marketing Research, England, Willey Publishing Institute
  5. Backhaus, Klaus, Buchken, Joachim and Voeth, Markus(2005), International Marketing, Palgrave Macmillan
  6. Machova, Hana. (2006). Mezinárodní Marketing, Grada Publishinkg, ISBN 80-247-1678-X.
  7. Onkvisit, Sak and Shaw, John(2007). International Marketing: Analysis and Strategy, New York and London, Routledge Mathur, U.C(2008), International Marketing Management: Text and Cases, Sage Publications India
  8. Čivoska, Viera et al. (2010). the Marketing Environment of the Single European Market Through Bratislava, ISBN 978-80-225-2940
    1. Cateora, Philip R. Gilly, Mary C. and Graham, John L(2011), International Marketing, Mc Graw Hill Companies
    2. Albaum, Gerald and Edwin Duerr(2011), International Marketing, Pearson Publishing Institute
    3. Czinkota, Michael R. and Ronkainen, Ilkka A.(2013) International Marketing, Cengage Learnings
    4. Omarkulova, M. Horská, E. Galova, J(2013), Introduction to International Marketing and Market Entry Modes, Turan University: Almaty, ISBN 978-601-214-186-3
    5. Horská, Elena et al.(2014), International Marketing Within and Beyond Visegard Borders, Krakow, WYDAWNICTWO EPISTEME.