Study of Media Policy Status in the Islamic Republic of Iran; Case Study of Women's Sport

Document Type : Promotional Article

Authors

1 M.A. student of Islamic Studies, Culture and Communication, Imam Sadiq University majid.shahbazi5770@yahoo.com.

2 M.A. student of Islamic Studies, Culture and Communication, Imam Sadiq University, behzad.ma263@gmail.com

Abstract

Sport is a branch associated with culture. It is a cultural activity that promotes interaction with society and will contribute to social development. Today, in different societies, promoting the sport for women and establishment of sports mechanisms are particularly important, since they signify the presence or absence of women in sports activities as a global indicator of their social status in society. The media policy is a subset of cultural policy makers that govern the massive media leadership in achieving the specific goals of a system. In the new world, which also translates into the age of communication or media, it is important for the media to play an effective role in policy making. Women’s sport is one of the most striking cultural manifestations of any society, the neglect of which can put the cultural system in trouble. History has witnessed gender-based challenges. The notion that women have more or less been absent from sport arena leading to their being belittled and not showing up in the media, has made us revise the existing programs and adopt strategies and techniques to have more interaction with the media.  Considering these issues, this research tries to answer the question about the status of women's sports policy in the Islamic republic of Iran. In addition to answering this, we have examined the organizational and policy issues of women entering sports facilities and the coverage of their competitions in the media. This research has been done by library and documentary method; it has also benefitted from some press interviews about sport and media. In the end, it became clear that there has been no legal ban on women entering sports facilities. There is also no comprehensive and complete policy related to the coverage of women's sports competition by the national media, and the need for serious involvement of cultural policy makers in this field is highly felt...

Keywords

  1.  

    1. ابریشم‌کار، مریم (1384). فرآیند تولید سازمان صداوسیما: برنامه‌سازی ویژه نوجوانان، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران، دانشکده علوم اجتماعی.
    2. ارشادی‌فر، مهرزاد (1392). تأثیر برنامه‌های ورزشی بر توسعه پیامدهای اخلاقی در جامعه با تأکید بر برنامه تلویزیونی نود. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد، واحد علوم و تحقیقات.
    3. باقری فرد، محمدحسین و توکلی، عبدالله و الوانی، سید مهدی (1394)، «سیاست‌گذاری فرهنگی در دولت دینی»، فصلنامه حکومت اسلامی، شماره 75، 173-202.
    4. بوردیو،‌ پیر(1381)، «کنش ورزشی و کنش‌های اجتماعی»، ترجمه محمدرضا فرزاد، فصلنامه ارغنون، شماره 20.
    5. جان، آر. لی (1365). به‌سوی سیاست‌های ارتباطی واقع‌بینانه. ترجمه خسرو جهانداری، تهران: سروش.
    6. حجازی، سید ناصر و بابائی شهرکی، طیبه (1390)، «زمینه‌های اجتماعی و فرهنگی توسعه و اشاعه فوتبال زنان»، زن و مطالعات خانواده، سال چهارم، شماره چهاردهم، زمستان، 103-117.
    7. روشندل اربطانی، طاهر (1394)، «پژوهشی بنیادین در حوزۀ مفاهیم نظری سیاستگذاری رسانه‌ای»، دوره هفتم - شماره 3، پاییز، 481-504.
    8. عبدوی، فاطمه و فخری، فرناز (1390)، «نقش رسانه در توسعه فرهنگ ورزش در اوقات فراغت زنان»، فصلنامه پژوهش‌های ارتباطی، سال هجدهم، شماره 4، پیاپی 68، زمستان، 31-50.
    9. عرب نرمی، بتول (1395). «تلویزیون و ورزش در زندگی روزمره (تحلیلی در پیوند رسانه و ورزش در ایران)»، مدیریت ورزشی، مهر و آبان، دوره 8، شماره 4، 589-603.
    10. فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران (1396). «آیین‌نامه انضباطی فدراسیون فوتبال».
    11. قاسمی، حمید و فراهانی، ابوالفضل و شاکرمی، زهرا و حسینی، سید سعید (1392)، «تحلیل محتوای برنامه‌های ورزشی سیمای استان‌ها با تأکید بر پوشش ورزش بانوان»، مدیریت ارتباطات در رسانه‌های ورزشی، سال اول، شماره 2.
    12. قراخانلو، رضا و نیسیان، فریده (1386)، «بررسی نگرش اقشار مختلف درباره حضور تماشاچیان زن در میدان‌ها و رقابت‌های ورزشی مردان»، پژوهش در علوم ورزشی، شماره 17، زمستان، 33-50 .
    13. قلیزاده، آذر و سیدصالحی، سپیده (1394)، «نقش برنامه‌های شبکه ورزش در ارتقاء فرهنگ ورزشی زنان خانه‌دار منطقه پنج تهران»، مجله مدیریت فرهنگی، سال نهم/ شماره بیست و هشتم/ تابستان.
    14. گلنبی، مونا و حسینی، معصومه و رضایی صوفی، مرتضی (1397)، «مقایسه دیدگاه مسئولان ورزش با مسئولان رسانه‌های جمعی در خصوص پوشش رسانه‌ای ورزش بانوان»، پژوهش‌های کاربردی در مدیریت ورزشی، سال ششم، شماره 4 (24 پیاپی)، بهار، 73-82.
    15. مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، 8/6/1362، شماره پرونده: 1/497 روزنامه: 11250.
    16. محمدی، حمید (1387). «سیاست‌گذاری رسانه‌ای»، پژوهش و سنجش، بهار، دوره 15، شماره 53، 69-93.
    17. موسوی راد، سیده طاهره و فراهانی، ابوالفضل و بیات، پریوش (1395)، «اولویت‌بندی موانع مدیریت زنان در ورزش به روش تحلیل سلسله مراتبی AHP»، پژوهش‌های کاربردی در مدیریت ورزشی، سال پنجم، شماره 1 ( 17پیاپی)، تابستان، 101-108.

    منابع اینترنتی:

    1. ایسنا، (1396)، اینفانتینو: طرح موضوع ورود زنان به ورزشگاه‌ها یک مکالمه بود تا اولتیماتوم، (کد خبر: 96121206243)، قابل دسترسی در:

    https://www.isna.ir/news/96121206243/

    1. ترجمه اساسنامه فدراسیون بین‌المللی فوتبال، قابل‌دسترسی در:
      1. http://www.tabnak.ir/fa/news/
      2. خبرآنلاین، (1397)، آزاد شدن ورود زنان به سالن‌های والیبال، بسکتبال و .../ فوتبال، هم‌چنان در انتظار، کد خبر: 775193، قابل دسترسی در:

    https://www.khabaronline.ir/news/

    1. www.en.unesco.org
    2. www.borna.news
    3. www.isna.ir