Representation of Arbaeen's March on IRIB (Case Study: "Who Are You?" and "A Short Annotation to a Long Text" by Wahid Chavosh)

Document Type : Promotional Article

Authors

1 M.A. student of Culture and Communication, Surah University, (corresponding author) rosemirsad@yahoo.com.

2 ISU faculty member

Abstract

Arbaeen March has become the main Shiite ritual today. It is this status that doubles the necessity of surveying it from different perspectives. One is the analytical media outlook over Arbaeen ritual. In other words, we need to examine how the mass and social media address or should address this important event. This article has employed a media and communicative approach to the representation of Arbaeen's March on the Islamic Republic of Iran's television and Radio programs. In this regard, two documentaries of Vahid Chavosh as a media activist have been analyzed: Who are you? and A Short Annotation to a Long Text. The methodology used is the semiotics of John Fisk. By taking each of the episodes of the two documentaries as a unit of analysis, the signs have been examined at three levels of social, technical, and ideological codes. The findings show that the type of Arbaeen representation in these two documentaries can be divided according to four dimensions: political, socio-cultural, spiritual and civilization. In the political dimension, elements such as defying arrogance, truth seeking and Islamic unity are considered. In the socio-cultural dimension, we can refer to the culture of humility, cultural interaction, taking vow, making sacrifice and the educational function of Arbaeen. In the spiritual side, we can mention sympathizing with Ahlul-Bayt (The Prophet’s Household) (AS) captives, praying for their intercession and seeking the Savior. Religious, cultural, and national symbols also appear in the form of food, flags and customs of each country.

Keywords

  1. افدرهایدر، پاتریشیا(1389)‌. درآمدی کوتاه بر فیلم مستند، ترجمه کیهان بهمنی، تهران: انتشارات افراز.
  2. امین، محسن و گیویان، عبدالله(1396)‌. کارکردها و ساختار پیاده‌روی اربعین از منظر ‏ارتباطات آیینی، فصلنامه دین و ارتباطات(52)‌، 167-194.
  3. ثانی، حمید (1395)‌. پیاده‌روی اربعین سبک جدیدی از دیپلماسی، وبگاه عصر دیپلماسی.
  4. جواهری، محمدرضا (1391)‌. فلسفه قیام عاشورا در زیارت اربعین امام حسین، روزنامه خراسان.
  5. رودنبولر، دبلیو اریک (1387)‌. ارتباطات آئینی، ترجمه ابراهیم حقیقی و عبدالله گیویان، ، تهران: انتشارات دانشگاه امام صادق.
  6. رحمانی، جبار (1395). تشیع پساصدام و پایان سندرم حسرت جغرافیای مقدس در تشیع جامعة شیعی به‌مثابة جامعه‌ای در فراق، نشست تخصصی اربعین، 5/10/95.
  7. رحیم پور ازغدی‌، حسن، ویژگی‌های اربعین، خبرگزاری فارس، (20/8/1394).
  8. شیخ طوسی، ابوجعفر محمدبن‌حسن (1411 ه. ق.) مصباح المتهجد، بیروت: مؤسسة فقه الشیعه.
  9. پاک‌نیا، عبدالکریم (1383). «اربعین در فرهنگ اهل بیت»، نشریه مبلغان (52)، 21-33.
  10. غفاری، جلال (1395).  «مقصد‌شناسی جریان اربعین در حوزه فرهنگ و اجتماع»، دومین همایش ملی «از غدیر تا اربعین».
  11. فیسک، جان (1386). فرهنگ و ایدئولوژی، ترجمه مژگان برومند، فصلنامه ارغنون (20)‌،  117-126.
  12. کالر، جاناتان (1379)‌. فردینان دوسوسور، ترجمه کورش صفوی. تهران: انتشارات هرمس.
  13. مجلسی، محمد باقر(1403 ه. ق. )‌، بحارالانوار، بیروت‌: داراحیاء التراث العربی.
  14. محدثی، جواد (1386)‌. فرهنگ عاشورا، قم: انتشارات معروف.
  15. مظاهری، محسن حسام (1390)‌. پیاده‌روی اربعین: تأملات جامعه‌شناختی‌، تهران، نشر آرما.
  16. معینی‌پور، مسعود (1394)‌. مدنیت عقلانیت و معنویت در بستر اربعین، تهران: انتشارات سوره مهر.
  17. مهدی‌زاده، سیدمحمد (1387)‌. رسانه‌ها و بازنمایی، تهران: مرکز مطالعات و توسعه رسانه‌ها.
  18. همایون، محمد هادی و بد، مهدیه (1395). «تببین انگیزه‌های معنوی گردشگران در سفرهای معنوی؛ مطالعه موردی رویداد پیاده‌روی اربعین». در مجموعه مقالات اولین کنفرانس گردشگری و معنویت. تهران: دانشگاه علم و فرهنگ.
  19. Flick, Uwe (2005) , “Design and Process in Qualitative Research”, in Uwe Flick, Ernst von
  20. Morgan, Michael, & Shanahan James, “Two Decades of Cultivation Research, in Barcelon Brant (ed) , Communication yearbook, sage, 1997.
  21. Watson, James and Hill, Anne (2006). Dictionary of Media and Communication Studies, seventh Edition, Hodder Arnold Publication