COVID-19 in Iranian on-line Media: A Conceptual-Metaphor Study

Document Type : Research Article

Authors

1 Head of the Department of Foreign Languages, Language Center, Imam Sadiq University, Tehran, Iran

2 Deputy Director of Language Center Imam Sadiq University

Abstract

The outbreak of COVID-19 pandemic around the world in late December 2019 has disrupted how human beings work, interact with each other, and engage in mundane activities on a global level. The Covid-19, initially detected in Wuhan (China), has spread around the planet in a relatively short period of time, causing unprecedented casualties in the 21st century. The pandemic has also received extensive media coverage around the world, reporting numerous deaths it causes every day. For example, Iranian media outlets, including online media, have covered Covid-19-related news from its outbreak. This article, utilizing George Lakoff and Mark Johnson Conceptual Metaphor Theory model, attempts to examine a selected number of published news in the Iranian online media about the Covid-19. It is tempting to suggest that Iranians, like many countries around the world, are involved in a “war” against the Covid-19 “enemy”. In this scenario, health care providers and medical staff, christened as “Iran’s health defenders” in a manner reminiscent of the eight years of Sacred Defense (1980-1988) and its martyrs, are sacrificing their lives at the frontline. Metaphors like “enemy”, “health defenders”, “war against Corona”, “martyrdom” have provided a better understanding of the critical situation caused by the Covid-19 pandemic.

Keywords

  1. کتابنامه

    1. اردبیلی، لیلا؛ برکت، بهزاد؛ روشن، بلقیس و محمدابراهیمی، زینب (۱۳۹۴). پیوستگی معنایی متن از منظر نظریه آمیختگی مفهومی. جستارهای زبانی. دوره ۶، شماره ۵ (پیاپی ۲۶).
    2. افراشی، آزیتا (۱۳۹۷). استعاره و شناخت. تهران. پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
    3. افراشی، آزیتا؛ عاصی، سیدمصطفی و جولایی، کامیار (۱۳۹۴). استعاره‌های مفهومی در زبان فارسی: تحلیلی شناختی و پیکره مدار.

    4. افراشی، آزیتا؛ عاصی، سیدمصطفی و جولایی، کامیار(1394)، استعاره‌های مفهومی در زبان فارسی؛ تحلیلی شناختی و پیکره‌مدار، زبان شناخت، سال ششم، شماره دوم، 39-61

    1. روحی، مهری؛ روشن، بلقیس و نجفیان، آرزو (۱۳۹۷). مقایسه استعاره‌های مفهومی شادی در زبان‌های فارسی، کردی و گیلکی. نشریه پژوهش‌های زبان‌شناسی تطبیقی. سال هشتم – شماره ۱۶- پاییز و زمستان ۹۷. صص. ۱۲۵-۱۴۲.
    2. ابراهیمی، بهروز؛ عامری، حیات و ابوالحسنی چیمه، چیمه (۱۳۹۷). استعاره‌های مفهومی عشق در آینه ضرب‌المثل‌های فارسی، انگلیسی و ترکی. دوماهنامه فرهنگ و ادبیات عامه. سال۶، شماره ۲۰، خرداد و تیر ۱۳۹۷. صص. ۲۳-۴۷
    3. مباشری، محبوبه و ولی‌زاده پاشا، لیلا (۱۳۹۸). بررسی تطبیقی استعاره مفهومی «عشق، جنگ است» در مفهوم‌سازی «فنا» در دیوان شمس و قرآن. فصلنامه علمی-پژوهشی «پژوهش‌های ادبی-قرآنی». سال هفتم، شماره اول. صص. ۱۷۹-۲۲۲
    4. میرزابیگی، جهانشاه (1395). زبان ذهن و فرهنگ (مقدمه‌ای مفید و کاربردی). تهران. انتشارات آگاه.
    5. ویکی پدیا (1399). دنیاگیری کرونا ویروس در ایران. گرفته شده از لینک https://fa.wikipedia.org/wiki/
    6. Adam, M., & Wahyuni, W. (2020). The Image of Climate Crisis in Media: A Conceptual Metaphor Analysis. Journal of Language and Literature, 20(1), 10.
    7. Deignan, A. (2005). Metaphor and Corpus Linguistics: Converging evidence in language and communication research. Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins Publication Company.
    8. Deignan, A. (2008). Corpus Linguistics and Metaphor, The Cambridge Handbook of Metaphor and Thought, Gibbs R (eds.). Cambridge University Press.
    9. Evans, V. & Green, M. (2006). Cognitive linguistics: An introduction. Edinburgh University Press.
    10. Gao, X., Huang, C. R., & Lee, S. Y. M. (2020). Conceptual Metaphor in Emotion Expressions in Mandarin Chinese. In From Minimal Contrast to Meaning Construct (pp. 211-222). Springer, Singapore.
    11. Kennedy, G. (1998). An introduction to corpus linguistics. London: Longman.
    12. Kort, S. (2020). Metaphor in media discourse: Representations of ‘Arabs’ and ‘Americans' in American and Arab news media (Doctoral dissertation).
    13. Kovecses, Z. (2006). Language, Mind, and Culture: A Practical Introduction. New York: Oxford University Press
    14. Kovecses, Z. (2010). Metaphor: A Practical Introduction. Oxford: Oxford University Press.
    15. Kovecses, Z. (2018). Metaphor in media language and cognition: A perspective from conceptual metaphor theory. Lege Artis. 3. 124-141. 10.2478/lart-2018-0004
    16. Lakoff, G. (1993), The contemporary theory of metaphor”,In Geeraerts, Dirk (Ed.). (2006) Cognitive linguistics: basic readings (Cognitive linguistics research; 34). Mouton de Gruyter Berlin, New York, pp. 185-238.
    17. Lakoff, G.& Johnson, M. (1980), Metaphors We Live By, Chicago and London: University of Chicago Press
    18. Meyer, C. (2002). English Corpus Linguistics: An Introduction. Cambridge University Press.
    19. WHO. (2020). Coronavirus. Retrieved online from https://www.who.int/health-topics/coronavirus#tab=tab_1
    20. Winters, C. (2020). Argument is War: Relevance-theoretic Comprehension of the Conceptual Metaphor of War in the Apocalypse. Brill.
    21. Silvestre-López, A. J. (2020). Conceptual Metaphor in Meditation Discourse: An Analysis of the Spiritual Perspective. GEMA Online®️ Journal of Language Studies, 20(1).
    22. Chen, E., Lerman, K., & Ferrara, E. (2020). Tracking Social Media Discourse About the COVID-19 Pandemic: Development of a Public Coronavirus Twitter Data Set. JMIR Public Health and Surveillance, 6(2), e19273.
    23. Chaiuk, T. A., & Dunaievska, O. V. (2020). Fear Culture in Media: An Examination on Coronavirus Discourse. Journal of History Culture and Art Research, 9(2), 184-194.