Gender of Knowledge: Knowledge of Domination in Dorothy Smith’s Thoughts

Document Type : Promotional Article

Author

Department of social sciences and sociology, Islamic Azad University, Research Sciences Branch, Tehran, Iran

Abstract

How to produce knowledge has long been the question of many thinkers. Sociologists of knowledge consider the acquisition of knowledge in direct connection with society and believe in social roots. As a feminist sociologist, Dorothy Smith is on the path to the sociology of knowledge, believing in the masculine roots of sociology. This article discusses Dorothy Smith's views on sociology in particular, as knowledge imposed by men on the human social world. And it always seeks to answer the question of what role does gender play in the production of knowledge? In this regard, Dorothy Smith develops Standpoint Theory and criticizes sociology. She explains that sociology is based on masculine society and it has based the methods and views of men and marginalized women. Sociology ignores women's experiences, views, ways of thinking, and daily life. As a result, sociology, which should be the knowledge of the whole society, is not able to study and reveal all social phenomena.
Keywords: Social Origin, Sociology, Dorothy Smith, Knowledge, Gender.

Keywords

آبوت، پاملا و والاس، کلر(1391). جامعه‌شناسی زنان. ترجمه: منیژه نجم عراقی. تهران: نشر نی.
اعزازی، شهلا(1393). فمینیسم و دیدگاه‌ها: مجموعه مقالات. تهران: روشنگران و مطالعات زنان.
برگر، پیتر و لوکمان، توماس(1394). ساخت اجتماعی واقعیت. ترجمه: فریبز مجیدی. تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
سیدمن، استیون(1392). کشاکش آرا در جامعه‌شناسی. ترجمه: هادی جلیلیان. تهران: نشر نی.
ریتزر، جورج (1389). نظریة جامعه‌شناسی. ترجمه: هوشنگ نایبی. تهران: نشر نی.
صادقی فسائی، سهیلا( 1389). ضرورت نظریه‌پردازی در حوزة مسائل زنان از تحقیق تا نظریه. فصلنامه شورای فرهنگی اجتماعی زنان، سال سیزدهم، شماره 5. صص 185-228.
علیزاده، عبدالرضا؛ اژدری زاده، حسین و کافی، مجید(1388). جامعه‌شناسی معرفت: جستاری در تبیین رابطه ساخت اجتماعی واقعیت و معرفت‌های بشری. قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
کنوبلاخ، هوبرت(1396). مبانی جامعه‌شناسی معرفت. ترجمه: کرامت‌اله راسخ. تهران: نشر نی.
کوزر، لویس(1373). جامعه‌شناسی معرفت. ترجمه: سعید سبزیان. نامه علوم اجتماعی. دانشگاه تهران. صص211-235.
ماشینی، فریده(1386). زنان و تجربه مشارکت سیاسی. آیین. شماره 8.صص 66-71.
محمدپور، احمد؛ بوستانی، داریوش؛ صادقی، رسول و رضایی، مهدی(1388). تحقیق فمینیستی: مبانی پارادایمی و مجادله‌های انتقادی. پژوهش زنان. دوره 7، شماره 21.صص 151-186.
هاردینگ، سارا(1987). فمینیسم و روش‌شناسی. مترجمان: اخوان، عسل. امیریان، سارا. پاشا، لاله. حضوری، امین. لیماک، صنوبر. زینالی، طاها. ویرایش و نشر: پراکسیس. 1394.
Cannon, Julie Ann Harms. (1996).The Social Construction of Knowledge: An Evaluation of the Works of Dorothy E. Smith and Patricia Hill Collins University of Nebraska-Lincoln. Volume: 20 issue:3, page(s):9-24.
Dorothy, E. Smith. (1984).The Deep Structure of Gender Antithesis: Another View of Capitalism and Patriarchy.0ntario Institute for Studies in Educational. Volume:8 issue:4, page(s): 395-402.
Hawkesworth, Mary. (1999). Analyzing Blacklash: Feminist Standpoint Theory as Analytical Tool. Women’s Studies International Forum, Vol 22. No 2. PP 135-155.
K. Carroll, William. (2010). You Are Here, Interview with Dorothy E. Smith. Socialist Studies/Études socialistes 6(2) Fall: 9-37.
MacCarthy, E. Doyle.(2000) .Sociology of Knowledge. edited by Edgar F. & Rhonda J.V. Montgomery. Encyclopedia of Sociology (5 vols) 2/e: 53-60.