An Appropriate Pattern for “Radio Javan” Programs Focusing on Media Literacy

Document Type : Research Article

Authors

1 iribu

2 iribu student

Abstract

The development of media literacy by the media itself is one of the effective ways to teach this skill and radio as a mass media can have a good position in this field. Because young people are the main audience of today's media and "Radio Javan" is a special station for this ages, . The purpose of this study is to design a comprehensive model for programming in Radio Javan with the aim of educating and promoting media literacy. Findings of this research, which is in fact a comprehensive model with two structural and content aspects for production in Radio Javan, has been obtained through case study and through qualitative evaluation and analysis of programs produced in radio in recent years on the subject of media literacy and specialized interviews with production experts and media literacy specialists, in addition to the analysis of works written in this field. The results of this study show that "the simplification of topics in the form of short structures", "the use of templates with fast rhythms and the use of attractive elements such as interviews with young people, music, short plays, competitions and entertainment, etc.", "avoid taking a completely negative approach, facing the new media and paying attention to the positive effects and functions of digital media along with its negative and harmful effects",

Keywords

اخگری, محمد. (1397). رادیو در عصر دوم، چشم­انداز تولید و پخش رادیو در عصر رسانه­های نو. ویرایش دوم. تهران: دانشگاه صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران.
الیاسی, محمد حسین. (1388). مبانی نظری و عملی اقناع و مجاب‌سازی. مطالعات بسیج. 1388, شماره‌ی 45.
ببران, صدیقه. (1392). ضرورت‌های آموزش سواد رسانه‌ای. وب سایت مرکز پژوهش و آموزش مؤسسه‌ی همشهری. [درون خطی] مؤسسه‌ی همشهری, 25 اردیبهشت 1392. کد مطلب: 3636.
بقایی, رقیه. (1396). دید باز. تهران: پشتیبان.
پاتر, جیمز. (1391). سواد رسانه­ای. قم: مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیما.
پوریانی, جابر, نصیری, معصومه و چشمه نور, مرتضی. (1397). فضای مجازی و سواد رسانه­ای. تهران: پشتیبان.
خسروانیان, نجمه و خسروانیان, سجاد. (1397). تفکر انتقادی در جهان چند رسانه­ای (با تأکید بر آموزه­های سواد رسانه­ای). تهران: پشتیبان.
رحمان‌زاده, مهدی. (1393). مطالعه‌ی موردی. پژوهه. [درون خطی] پژوهشکده باقرالعلوم, 24 آبان 1393. [اتخاذ: 6 دی 398.] pajoohe.ir.
کانجیج, ایگور. (1397). جامعه­ی مدنی و ارتقای سواد رسانه­ای - اطلاعاتی. [مترجم] هانیه عظیم زادگان و مهدی پاشایی کور عباسلو. تهران: پشتیبان.
لویک, مارلین. (1397). سواد رسانه­ای در عصر دیجیتال. [مترجم] علی شایان فر. تهران: پشتیبان.
مظفری, افسانه و راضی, محمد رضا. (1396). جایگاه سواد رسانه­ای در فقه رسانه. تهران: پشتیبان.
میرزای, خلیل. (1388). کیفی پژوهی، پژوهش، پژوهشگری و پژوهش­نامه­­نویسی. تهران: فوژان.
ویسی, غلامرضا. (1387). روان‌شناسی ارتباط با جوان. پیام. 1387, شماره‌ی 89.
یانگ, جیمی, مک لئود, دیوید و برادی, شین. (1397). رسانه­های اجتماعی و چالش­های اخلاقی در قرن 21. [مترجم] نرگس سادات مشرف. تهران: پشتیبان.
 A. McLean, Sian. (2016). The role of media literacy in body dissatisfaction and disordered eating: A systematic review. Melbourne: La Trobe university.
Katz, Helen. (2010). Guide to Advertising Media Selection, Planning, Research, and Buying. London: Routledge.
McLuhan, Marshall. (1994). Undersatnding Media: The Extensions of Man. London: The MIT Press.
Scheg, Abigail G. (2014). Reforming Teacher Education for Online Pedagogy Development. Pennsylvania: IGI Global.
Toman, Elizabeth. (1995). The 3 stages of media literacy. : .