The cultural impact assessment of development of higher education in the humanities in Iran: Strategic necessities

Document Type : Research Article

Authors

1 Faculty member of the Faculty of Culture and Communication, Imam Sadegh University

2 Graduated from the Faculty of Islamic Studies, Culture and Communication

Abstract

The policy of higher education development in two recent decades, with concentrate on Graduate and Ph.D. degrees of Humanities, is the project which this dissertation is intended to set up a cultural impact assessment related to it. Two Axes of four axes of cultural impact assessment are in the agenda of this thesis: "counting cultural impacts related to this policy" and "Policy recommendations to resolve negative impacts and strengthen positive impacts". In addition to these two axes, this study also examines the "policy makers' motives" of this development. In the theoretical framework, after the presentation of fifteen indicators of higher education in humanities, theories of higher education development are briefly discussed. The data collection phase is carried out using two methods of "interviewing elites and teachers" and "library". Finally, the data obtained from field studies and library studies are analyzed and classified using the "grounded theory" method in three stages. The impacts are classified into four levels: "Organizational and policy level", "Level of scientific community", "The Level of General Culture" and "Family and Individual Level". Policy recommendations are also presented at four levels: "Educational and Research Activities at the University", "University and Society Relations", "General Culture" and "Family". In another level of analysis, the impacts are evident in three aspects: 1.Desirable impacts against undesirable impacts 2.Direct implications against indirect consequences 3.Expected and planned outcomes against unexpected consequences. The immediate/indirect consequences are also divided into three categories: Independent variable, interventional variable and dependent variable.

Keywords

 

1.برادران حقیر، مریم(1390). مؤلفه‌های آموزشی توسعه انسانی. تهران، دانشگاه امام صادق علیه‌السلام
2.ذاکر صالحی، غلامرضا(1384). دانشگاه ایرانی؛ درآمدی بر جامعه‌شناسی آموزش عالی. تهران، انتشارات کویر، چاپ دوم
3.لاورنس نیومن، ویلیام(1389). شیوه‌های پژوهش اجتماعی: رویکردهای کیفی و کمی. جلد اول. ترجمه دکتر حسن دانایی فرد و سید حسین کاظمی. تهران، مؤسسه کتاب مهربان نشر
4.پهلوان، چنگیز(1388). فرهنگ و تمدن. تهران، نشر نی
5.گیدنز، آنتونی و بردسال، کارن(1386). جامعه شناسی. ترجمه حسن چاوشیان. تهران، نشر نی
6.قانعی راد، سید محمدامین(1395). الگوی چهاروجهی برای ارزیابی توسعه علوم انسانی. تهران، پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی
7.فراستخواه، مقصود(1388). دانشگاه و آموزش عالی؛ منظرهای جهانی و مسئله‌های ایرانی. تهران، نشر نی
8.فراستخواه، مقصود(1387). سرگذشت و سوانح دانشگاه در ایران. تهران؛ رسا
9.امیرخانی، رضا(1383). نشت نشا. تهران، انتشارات قدیانی
10.بنیانیان، حسن(1392). پیوست فرهنگی؛ ابهام‌زدایی و گفتمان‌سازی. تهران، شورای عالی انقلاب فرهنگی، دبیرخانه
11.قلی‌قورچیان، نادر و آراسته، حمیدرضا و جعفری، پریوش(1383). دایرة‌المعارف آموزش عالی. با همکاری جمعی از مؤلفان. تهران، بنیاد دانشنامه بزرگ فارسی، جلد اول
12.دادمرزی، سید مهدی(1377). واژه نامه نظام آموزش عالی کشور. دبیرخانه مجمع گروه‌های معارف اسلامی، چاپ اول، تابستان 1377
13.آریان‌پور کاشانی، منوچهر و دلگشایی، بهرام(1377). فرهنگ پیشرو آریان پور(انگلیسی- فارسی). شش‌جلدی. تهران، نشر الکترونیکی و اطلاع‌رسانی جهان رایانه، چاپ دوم، زمستان 1377؛ جلد دوم و سوم
14.دهخدا، علی‌اکبر(1373). لغت نامه دهخدا. تهران، مؤسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران، چاپ اول از دوره جدید، جلد پنجم
15.ساروخانی، باقر(1373). روش‌های تحقیق در علوم اجتماعی. تهران، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، جلد اول
16.نوروزی و دیگران(1396). گزارش وضعیت کلان کشور در رابطه با آموزش‌های عمومی و تخصصی. تهران، شورای عالی انقلاب فرهنگی، مرکز راهبری علم
17.محمدپور، احمد(1390). روش تحقیق کیفی؛ ضد روش(منطق و طرح در روش‌شناسی کیفی). تهران، انتشارات جامعه شناسان، جلد اول
18.خنیفر، حسین و مسلمی، ناهید(1395). اصول و مبانی روش‌های پژوهش کیفی. تهران، نگاه دانش، جلد اول
19.فراستخواه، مقصود(1394). تجربه‌های زیسته و ادراک‌شده دانشجویان؛ مطالعه موردی یک دانشگاه ایرانی. تهران، فصلنامه انجمن آموزش عالی ایران، سال هفتم، شماره دوم، بهار 1394
20.پارسانیا، حمید(1389). روش‌شناسی انتقادی حکمت صدرایی. قم، کتاب فردا
21.حسن‌زاده، رمضان(1385). بررسی نقش آموزش عالی و دانشگاه در پیشرفت اجتماعی و اقتصادی زنان. اصفهان، دانش و پژوهش در علوم تربیتی، زمستان 1385
22.اسلامی، سعید(1386). نیروی انسانی شاغل در ایران و جایگاه فارغ التحصیلان نظام آموزش عالی. اطلاعات سیاسی- اقتصادی، بهمن و اسفند 1386، شماره 245 و 246
23.صالحی، ابراهیم(1383). دیدگاه‌های نظری توسعه آموزش عالی. روان‌شناسی. دانشور رفتار، تیر 1383، سال یازدهم، دوره جدید، شماره 5 (علمی- پژوهشی)
24.عزیزی، نعمت‌الله(1383). اشتغال و آموزش عالی: راهبردهای پیوند آموزش عالی با نیازهای بازار کار. علوم تربیتی، مجله پژوهش و برنامه‌ریزی در آموزش عالی، بهار و تابستان 1383، شماره 31 و 32 (علمی-پژوهشی)
25.قانعی راد، محمدامین(1383). توسعه ناموزون آموزش عالی: بیکاری دانش‌آموختگان و مهاجرت نخبگان. علوم اجتماعی. مجله رفاه اجتماعی، زمستان 1383، شماره 15(علمی-پژوهشی)
26.رضایی، عبدالعلی(1388). درنگ و درایتی پیرامون تحلیل جامعه‌شناختی و تبیین مفهومی پیوست فرهنگی. نامه پژوهش فرهنگی، سال دهم، دوره سوم، شماره پنجم، بهار 1388
27. نقشه مهندسی فرهنگی کشور؛ دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، 1392
 
28. Vanclay, Frank(2003). International principles for social impact assessment. Impact Assessment and Project Appraisal
29. Alzyoud, sukaina and Bani-Hani, Kamal(2016). social responsibility in higher education institutions: Application case from the middle east. Faculty of nursing and medicine. Hashemite university. 27 August 2016
30. Schneller, Chripa and Thoni, Erich(2011). Universities and their social responsibilities. June 2011, 2nd Asia-Europe Education Workshop
31. Kvasničková, Lucie and Kvasnička, Roman(2014). Social Responsibility of Higher Educational Institutions – The Comparison of the View of Students and Potential students. Czech University of Life Sciences Prague
32. Antonia Eastman, Julia(2007). Higher Education Management and Policy. Journal of the Programme on Institutional Management in Higher Education
 
33. Hosseinzadeh, Ramezan and Yaghoubi, Nour-Mohammad(2016). The Effect of Structural Changes in Higher Education Sector on Regional Output (Case study: Sistan and Baluchestan Province). Iran. Econ. Rev. Vol. 20, No.1. pp. 21-31
34. Tremblay, Karine and Lalancette, Diane and Roseveare, Deborah(2012). Assessment of Higher Education Learning Outcomes. Feasibility Study Report, Volume 1 – Design and Implementation
35. Calman, Lynn(1967). What is Grounded Theory? School of Nursing, Midwifery and Social Work
36. Portella, Eduardo(1991). The Role of Higher Education in Society: Quality and Pertinence. 2nd UNESCO- Non-Governmental organizations Collective Consultation on Higher Education Paris, 8-11 April 1991
37. Ahmad, Kamal and E.Bloom, David(2000). Higher Education in Developing Countries: Peril and Promise. Published for the Task Force on Higher Education and Society by the World Bank
 
38. McKenna, Sioux(2013). The Aims of Higher Education. The Council on Higher Education (CHE)
39. Weber, Luc and Bergan, Sjur(2005). The public responsibility for higher education and research. Council of Europe Publishing