Digital divide and cyber literacy; Conceptualization, relativism and signification in policy documents of the Ministry of Education of the Islamic Republic of Iran

Document Type : Research Article

Author

PhD in Media Management, South Tehran Azad University

Abstract

The development of technological tools and media based on communication platforms led to the creation of new societies with their own characteristics. Communities that thinkers interpret as a connection to the digital community. One of the most important characteristics of these societies is the existence of inequality at different levels of these societies in the use of digital tools, which is interpreted as digital divide, and the basic strategy to fill this digital gap will be to promote digital literacy in society.
Using the content analysis of the upstream and internal political documents of the Ministry of Education of the Islamic Republic of Iran (as the main custodian of formal and public education in the country), the above research implies the concept of digital literacy - in that it is one of the effective factors in reducing digital divide - Extracted and analyzed at four levels of infrastructure and technology equipment, education and awareness, network development and equitable access and production of healthy content. According to the results of this study, the main issue in the digital divide is to increase the level of participation of people in the digital community and improve their skills and motivate and innovate to create participation in the digital community, and this indicates the effective role of cyberspace literacy in Have a digital divide.

Keywords

  • باکینگهام،دیوید(1389).آموزش رسانه‌ای:یادگیری ،سواد رسانه‌ای و فرهنگ معاصر ،ترجمه حسین سرفراز،تهران:دانشگاه امام صادق(ع).
  • باهنر، ناصر، مهدی پور، حسین، (1399)، نظریه سیاستی جمهوری اسلامی ایران در مواجهه با فضای مجازی، رساله دکتری، تهران: دانشگاه امام صادق علیه السلام
  • براون، جیمز ای(1385). رویکردهای سواد رسانه‌ای، فصلنامه رسانه ،شماره پیاپی 68.
  • پاتر، دبلیوجیمز، (1392)، نظریه سوااد رسانه‌ای، ترجمه ناصر اسدی، محمدسلطانی فر، شهناز هاشمی، چاپ دوم، تهران: انتشارات سیمای شرق.
  • چابکی، رامین، باهنر، ناصر، (1393)، تحلیل سواد رسانه‌ای بر اساس مدل ec، مورد مطالعه: سیاست های شورای عالی انقلاب فرهنگی، فصلنامه مطالعات فرفنگ و ارتباطات، سال پانزدهم، شماره 28.
  • شریفی، سیدمهدی، کرمی نامیوندی، سجاد (1397)، بررسی ابعاد آموزش سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی در نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی کشور، دو فصلنامه علمی و پژوهشی دین و ارتباطات، سال 25، شماره 54، صص 140-111.
  • شکرخواه، یونس، (1385)، سواد رسانه‌ای؛ یک مقاله عقیده ای، فصلنامه رسانه، شماره 68، صص 32-27.
  • طلوعی، علی،(1391)،  سواد رسانه‌ای؛ درآمدی بر شیوه یادگیری و سنجش، چاپ اول، تهران: دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها
  • کاظم پوریان، سعید، عبدولی، سمانه (1395)، سواد دیجیتال: راهکاری برای پوشش شکاف دیجیتال و پرورش شهروند دیجیتال، نشریه سیاست نامه علم و فناوری، دوره 6، شماره 4.
  • گیدنز، آنتونی؛ (1385)، جامعه شناسی؛ ترجمه منوچهر صبوری؛ تهران: نشر نی
  • محمدپور، احمد (1392). روش تحقیق کیفی ضد روش: منطق و طرح در روش‌شناسی کیفی. جلد اول. تهران: جامعه‌شناسان.
  • محمدی، هورا(1399)، بررسی نقش بهره از تکنولوژی و فناوری آموزشی در محیط یاددهی و یادگیری، پژوهشنامه اورمزد، شماره 51، صص 125-115.
  • معتضدی، سینا (1393). پیشنهاد الگوی بومی ارتقاء سواد رسانه‌ای نوجوانان در ایران. دانشکده صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران.
  • سیاست‌های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش‌وپرورش، ابلاغی مقام معظم رهبری
  • برنامه پنج‌ساله چهارم توسعه جمهوری اسلامی ایران (1387-1383)
  • برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران  (1394-1390)
  • برنامه پنج‌ساله ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران  (1394-1399)
  • برنامه اقدام توسعه خدمات فضای مجازی کودک وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
  • سند توسعه فضای مجازی سالم، مفید و ایمن
  • سند راهبردی صیانت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی
  • سند تحول بنیادین آموزش و پررش
  • برنامه اجرایی سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش در برنامه ششم توسعه (1400-1397)
  • سند برنامه درسی ملی

 

  • Greenhow, C. and Galvin, S. (2020), "Teaching with social media: evidence-based strategies for making remote higher education less remote", Information and Learning Sciences, Vol. 121 No. 7/8, pp. 513-524
  • Vandijk, j, (2006), network society, SAGE Publications,  University of Twente, Netherlands.
  • Hague and Payton, (2010), Digital literacy across the curriculum a Futurelab handbook
  • Lorelle J. Burton, Jill Lawrence, Jane Summers, Peter Gibbings, (2013), Developing Dart: A Digital Learning Tool to Facilitate Equity and Access in the Contemporary Higher Education Context, Conference: Open and Distance Learning Association of Australia Distance Education Summit (ODLAA 2013): Eeducation Across Space and Time: Sydney, Australia
  • Hobbs, Renee(2010), Digital and Media Literacy: A Plan of Action, The Aspen Institute: Communications and Society Program.