Humanitarian Intervention in the Viewpoints of Motahari and Rawls

Document Type : Promotional Article

Author

isu

Abstract

Since the development of the just war theory in Christianity and the Islamic idea of jihad, the use of force in order to prevent mass cruelty, injustice therein protect oppressed peoples were regarded as legitimate. The humanitarian intervention as a new notion replaced traditional concept of just war probably due to the principle of prohibition of the use of force. Nowadays, the rejection of aggressive intervention is something that was agreed unanimously upon it.
For deontologists, including Motahari and Rawls, what makes a choice right is its conformity with a moral norm or “the Right” in contrast to consequentialist ones that “the Good” is said to have priority over “the Right”. Such norms are to be simply obeyed by each moral agent. Indeed, such source of human actions is what plausibly connects actions to the agency that is of moral concern on the agent-centered version of deontology. In contrary, in contractarian deontological theories the morally wrong acts are those acts that would be forbidden by principles that people in a suitably described social contract would accept. We can different between Rawls and Motahari’s viewpoints in light of two aforementioned versions of deontological theories.

Keywords

قرآن کریم
نهج البلاغه
الف- منابع فارسی
1-  اصغری، محمود (1381)، «مسأله عدالت در آراء جان رالز و شهید مطهری»، فصلنامه اندیشه حوزه، شماره 37.
2-  جاوید، محمد جواد (1386)، «حقوق بشر در عصر پسامدرن انتقاد از شاهکاری فلسفی در فهم حقوق ذهنی»، فصلنامه حقوق، مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی، شماره 3.
3-  جوادی آملی، عبدالله (1388)، روابط بین‌الملل در اسلام، مرکز نشر اسراء، چاپ اول.
4-  حدادی، مهدی (1389)، «توسل به اقدامات متقابل در جهت نفع عمومی در حقوق مسئولیت بین‌المللی دولت»، فصلنامه پژوهش حقوق و سیاست، شماره 31.
5-  عمید زنجانی، عباسعلی (1367)، فقه سیاسی، جلد سوم (حقوق بین‌الملل اسلام)،انتشارات امیرکبیر، چاپ اول.
6-  قاری سیدفاطمی، سید محمد (1381)، «مبانی توجیهی- اخلاقی حقوق بشر معاصر»، تحقیقات حقوقی، شماره 35 و 36 .
7-  قربان‌نیا، ناصر (1382)، «بررسی مداخله بشر دوستانه از منظر اخلاق»، نامه مفید، شماره 37.
8-  کلینی، محمد بن یعقوب (بی‌تا)، اصول کافی، انتشارات علمیه اسلامیه، ج 3.
9-  محقق داماد، سید مصطفی (بی‌تا)، جزوه درسی حقوق بین الملل اسلامی، دوره کارشناسی ارشد حقوق بین‌الملل، دانشگاه شهید بهشتی.
10-   مطهری، مرتضی (1389)، جهاد، انتشارات صدرا، چاپ بیستم.
11-   هشمی، سهیل (1389)، «آیا مبنای اخلاقی اسلامی برای مداخله بشردوستانه وجود دارد؟»، ترجمه سید طه موسوی میرکلائی، ویژه‌نامه مجله حقوقی بین‌المللی، شماره 43.
 
 
 
 
ب- منابع انگلیسی
1-   Alexander, Larry and Moore, Michael (2012), “Deontological Ethics”, in: Stanford Encyclopedia of Philosophy, available at:  http://plato.stanford.edu/entries/ethics-deontological/
2-   Fixdal, Mona and Smith, Dan (1998), “Humanitarian Intervention and Just War”, Mershon International Studies Review, Vol. 42.
3-   Grotius, Hugo (1625), The Rights of War and Peace, Translated by: A. C. Campbell (1901 ED.). Available at: http://oll.libertyfund.org/EBooks/Grotius_0138.pdf
4-   Janzekovic, John (2004), “Forcible Humanitarian Intervention: Practical Objections to the Ethical Principles and Applications”, Australasian Political Studies Association Conference, University of Adelaide.
5-   Kochi, Tarik (2007), “The Problem of War: Rawls and the Law of Peoples”, Law, Culture and the Humanities, Vol. 3.
6-   Rawls, John (1999), The Law of Peoples, Cambridge: Harvard University Press.
7-   Tesón, Fernando R. (2001), “The Liberal Case for Humanitarian Intervention”, Public Law and Legal Theory, Working Paper No. 39.
8-   United Nations General Assembly, 2005 World Summit Outcome, GA Res 60/1, UNGAOR, 60th sess, UN Doc A/Res/60/1 (24 October 2005).