Executive mechanism of criminal justice in the thoughts of Imam Ali with Emphasis on Islamic rule (the legal strategy of Imam Ali in the Iranian judicial system)

Document Type : Promotional Article

Authors

i

Abstract

Equality is social justice and putting everything is in place. The concept of criminal justice is respect equitable, truth and impartiality in judicial affairs and said judgment. The foundation of any society is based on respect for law and institutionalize justice. Continuity and stability of a system with the fairness of the judicial system it is possible.
In fact, one of the indicators of good governance, judicial justice. The index is based on aspects such as  1- transparency in criminal justice, honesty, independence, rule of law and accountability, flexibility to change is when people have. In the modern world one of the ideas used in conjunction with social and legal institutions, judicial and governmental policies Imam Ali. In fact, Imam Ali, a symbol of rationality, democracy and the modern era is religious democracy and justice that is the source of its knowledge Nahjolbalagha.
Throughout this wisdom, correct thinking, the administration of justice, and respect for social rights and is judged rightly. Judiciary agents of the judgment on the basis of color, race, gender, social status, fake witnesses, bribes, personal issues, hatred and division, and so banned individual, his knowledge of the type of social issue and type of arguments, standards, principles and justice strategy, technology, justice, meritocracy, scientific expertise, moral authority and courage to attribute social and Islam become a rule. Accordingly, in continuing legal standards governing research of Imam Ali (AS) have been analyzed.
 

Keywords

1-      ابن منظور، محمد بن مکرم (1414ه.ق)، لسان العرب، بیروت: دار صادر.
2-      احمدی، سید جواد (1392)، اصطلاح‌شناسی «عدالت» و پیوند آن با مفاهیم همسو در آموزه‌های نهج‌البلاغه، معرفت اخلاقی،‌ سال چهارم، شماره اول
3-      امامی، محمد جعفر و آشتیانی، محمد رضا (۱۳۷۸)، نهج‌البلاغه، قم: مدرسه امام علی‌بن‌ابیطالب، ج 1 و2 و 3
4-      امیری، آبتین (1395)، «اهمیت قضاوت و استقلال قضاوت در حقوق اسلامی»، فصلنامه حبل المتین
5-      ایرج‌زاده، امیرحسین (1391)، بررسی مبانی فقهی و حقوقی قضاوت‌های حضرت علی(ع)، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی
6-      آمدی تمیمی، عبدالواحد (۱۳۷۷)، غرر الحکم و دررالکلم، ترجمه  محمدعلی انصاری، تهران: انتشارات آرمان.
7-      باقریان، محمدمهدی (1392)، قلمروهای عدالت و ربط و نسبت آن‌ها با یکدیگر در اندیشه امام علی(ع)، پایان‌نامه کار‌شناسی ارشد دولتی - وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه قم - دانشکده الهیات و معارف اسلامی
9-      پاشاپسندی، حسینعلی (۱۳۷۹). امام علی(ع) و عدالت، مجموعه مقالات نخستین جشنواره نهج‌البلاغه دانشگاهیان سراسر کشور، تهران: کمیته علمی نخستین جشنواره دانشگاهیان سراسر کشور.
10-   پورمظفر مرتضی (1389)، تحلیل فقهی حقوقی جرایم علیه عدالت قضایی در مرحله اجرای حکم، پایان‌نامه کار‌شناسی ارشد، دانشکده علوم قضایی و خدمات اداری دادگستری دانشکده حقوق
11-   توسلی حسین (1371)، فلسفه حق در اندیشه سیاسی آیت الله مطهری، فصلنامه علوم سیاسی، سال چهارم
12-   جاسبی، عبدالله (۱۳۸۰) مباحثی از مدیریت اسلامی، تهران: مرکز انتشارات علمی
13-   جعفرزاده، الهام (1391)، تحلیل فقهی رهنمودهای قضایی امام خمینی (ره) در دوران رهبری، پایان‌نامه کار‌شناسی ارشد، دانشگاه قم: دانشکده الهیات و معارف اسلامی
14-   جمالی، نصرت الله (1377)، عوامل سقوط حکومت‌ها در قرآن و نهج‌البلاغه، قم: نهاوندی
15-   جوادی آملی، عبدالله (1377)، فلسفه حقوق بشر، قم: اسراء.
16-   حجازى، سید مهدى و سید على رضا حجازى و محمد عیدى خسروشاهى (1419 ه.ق)، ترجمه درر الأخبار، قم: دفتر مطاالعات تاریخ و معارف اسلامى‏
17-   حکیمی، محمدرضا (1380)، کلام جاودانه، تهران: نشر رسا
18-   حکیمی، محمد (1377)، الحیاة، ترجمه احمد آرام، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
19-   حکیمی، محمد (۱۳۸۱)، زمینه‌ها و موانع تحقق عدالت اقتصادی، تهران: مؤسسه فرهنگی دانش و اندیشه معاصر.
20-   حکیمی، محمد (1370)، معیارهای اقتصادی در تعالیم رضوی، مشهد: بنیاد پژوهش‌های استان قدس رضوی
21-   دادگر، یدالله و سید محمدباقر نجفی (1380)، مبانی حقوقی پیشرفته، قم: نجبا.
22-   درخشه جلال (1386)، «عدالت از دیدگاه امام علی(ع)»، نشریه دانش سیاسی، شماره ۵
23-   دفتر همکاری حوزه و دانشگاه (1371)، مبانی اقتصاد اسلامی، تهران.
24-   دلشاد تهرانی، مصطفی (1389)، اصل میانه روی در اندیشه سیاسی امام علی (ع)، تارنمای مجمع جهانی شیعه‌شناسی: پایگاه تخصصی مقالات
25-   رمضان‌خانی احمد (1390)، بررسی تطبیقی نسبت عدالت و آزادی از نگاه آمار تیاسن و متفکران مسلمان ایرانی (امام خمینی، دکتر شریعتی، دکتر سروش)، پایان‌نامه. دولتی کارشناسی ارشد، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دانشکده علوم اجتماعی
26-   شفیعی، سید علی (1376)، «مروری بر عدالت اجتماعی در حکومت علوی»، مجله حکومت اسلامی، شماره ۱۷
27-   شفیق فرد، حسن (1378)، استقلال قضات در حقوق ایران، پایان‌نامه کار‌شناسی ارشد، دولتی - وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تهران
28-   شیرودعلیخان، عباس (1387)، مبانی کلامی و شاخصه‌های حکومت حضرت امیرالمومنین علی (ع)، پایان‌نامه کار‌شناسی ارشد، دانشگاه قم، دانشکده الهیات و معارف اسلامی
29-   صانعی دره بید (1370)، فرهنگ فلسفه، تهران، حکمت.
30-   عبادی، محمدباقر (1381)، عدالت اجتماعی از دیدگاه امام علی(ع)، پایان‌نامه کارشناس ارشد، دانشگاه تربیت مدرس
31-   عباسپور، نرجس (1389)، تأثیر الگوی حکومتی امام علی(ع) بر اندیشه حکومت مطلوب از دیدگاه امام خمینی(ره) باتوجه به فلسفه سیاسی شیعه در عصر غیبت امام معصوم(ع)، پایان‌نامه کارشناس ارشد، پژوهشکده امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی
32-   عسگری، زهرا (1390)، بررسی صفات، جایگاه و مسؤولیت قاضی در فقه اسلامی و حقوق ایران، پایان‌نامه کار‌شناسی ارشد، دانشگاه شهید چمران اهواز، دانشکده الهیات و معارف اسلامی
33-   عفری، محمد تقی (1369)، حکمت‌ اصول‌ سیاسی‌ در اسلام‌، تهران: بنیاد نهج‌البلاغه
34-   علامه طباطبایى، سید محمد حسین (1380)، المیزان فى تفسیر القرآن‏، قم: ‏دفتر انتشارات اسلامى جامعه‏ مدرسین حوزه علمیه قم
35-   فراهیدی، خلیل بن احمد (1410ه.ق)، کتاب العین، قم: هجرت.
36-   فریدی راضیه (1391)، بررسی قضاوت‌های حضرت علی(ع) بر حسب دلایل، پایان‌نامه کار‌شناسی ارشد دولتی، دانشگاه پیام نور استان البرز، دانشکده الهیات و معارف اسلامی.
37-   فلسفى‏، محمد تقى (1368)، الحدیت- روایات تربیتى‏، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامى‏
38-   قلی‌زاده فاطمه (1391)، سیره امام علی(ع) در اجرای حکومت از دیدگاه نهج‌البلاغه، پایان کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
39-   کرمی، محمد مهدی و پورمند، محمد (۱۳۸۳)، مبانی فقهی اقتصاد اسلامی، تهران: انتشارات سمت.
40-   لشکری، علی‌رضا (1392)، ارزیابی مبانی نظریه توازن در عدالت اقتصادی اسلام، پایان‌نامه کارشناس ارشد، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه پژوهشکده علوم اجتماعی
41-   ‌مددی سیده، لیلا (1391)، علل فروپاشی تمدن‌ها از دیدگاه امام علی(ع)، پایان‌نامه غیردولتی - دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده حقوق و علوم سیاسی
42-   مجلسی، محمد باقر (۱۳۷۳)،  بحارالانوار، تهران: انتشارات کتابچی، ج87
43-   مدرس‌زاده، مجد الدین (1386)، «معیارهای گزینش در قرآن و نهج‌البلاغه»، فصلنامه معرفت، شماره ۳۷،
44-   مطهری، مرتضی (۱۳۷۲)، سیری در نهج‌البلاغه، تهران: انتشارات صدرا.
45-   معتمدی ادرمنابادی، ناصر (1394)، بررسی اخلاق حرفه‌ای قاضی از دیدگاه حضرت علی (ع)، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید اشرفی اصفهانی - دانشکده ادبیات و علوم انسانی.
46-   مولانا، حمید (۱۳۸۰)، ابعاد عدالت اجتماعی از دیدگاه امام علی(ع)، کنگره بین المللی امام علی(ع)، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، ج1
47-   میرشکاری، سلیمانی (1393)، محدثه عدالت اجتماعی در قرآن از دیدگاه امام خمینی (ره) و شهید صدر (ره)، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
48-   نعمت‌پور، مریم (1391)، مطالعه تطبیقی نظریه عدالت اقتصادی امام علی(ع) و رالز و ارزیابی این دو رویکرد در مقابله با فقر، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم اقتصادی