Religion and Image: A Visual Analysis of "Samte Khoda" TV program

Document Type : Research Article

Authors

1 Assistant Professor of the Institute of Humanities and Cultural Studies

2 Assistant Professor, Faculty of Social Sciences, University of Tehran

3 Associate Professor, Faculty of Art and Architecture, Tarbiat Modares University

Abstract

This paper is trying to answer the question of whether Islam, which is formed based on "word" and "speech" can establish connection with a medium like television which is of visual/pictorial nature.
To answer this question, different parts of religion and their relationship with vision was theoretically explained. Here, it was determined that "morals" such as "perceptions" are accounted for in Islamic philosophy. Therefore, to achieve results, "TV picture" must create positive emotional figure out of a "moral act". However in case "beliefs" is the main axis of a religious program, then the program is successful if it can provide viewers with different thoughts and visions so they can pick the right vision from among those provided. To evaluate this theoretical framework through the criticism of the existing experiences, "Samte Khoda" which is a famous talk show was considered.
Conducted using typology method, this qualitative research specifies that "Samte Khoda", in terms of color and light ،decoration and eyeful visual effects attempts to create a positive emotional atmosphere for a religious dialogue about morals, although it is unsuccessful in terms of the motion picture, changing camera angles, and picture combinations and hence, creating a program fitted with TV's nature of motion picture and remains only a dialogue based talk show. Besides, since it provides religious beliefs unilaterally and only from one point of view, it cannot be useful enough in the realm of faith and beliefs, and only the "question and answer" part of the show can partially compensate for this short coming.

Keywords

-      آسابرگر، آرتور (1383). روش‌های تحلیل رسانه‌ها (پرویز اجلالی، مترجم). تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه‌ها.
-      استتی، صلاح (1375). اسلام و تصویر (ترجمه محمد سعید محصصی). نشریه نقد سینما، ش 8، ۷۱-۷۹.
-      ایول، ژاک (1391). «تعارض دینی میان تصویر و کلمه» در: جستارهایی در رسانه (ج۳)  (افشین خاکباز، مترجم). قم: دانشگاه ادیان و مذاهب.
-      چندلر، دانیل. (1387). مبانی نشانه­شناسی (مهدی پارسا، مترجم). تهران: سوره مهر.
-      خالق­پناه، کمال. (1387). نشانه­شناسی و تحلیل فیلم: تحلیل نشانه­شناختی فیلم لاک­پشتها هم پرواز میکنند. مطالعات فرهنگی و ارتباطات، ۴ (۱۲)، ۱۶۳- ۱۸۳.
-      دالگرن، پیتر (1380). تلویزیون و گسترة عمومی (مهدی شفقتی، مترجم). تهران: سروش.
-      داندیس، دونیس (1393). مبادی سواد بصری (مسعود سپهر، مترجم). تهران: سروش.
-      دانسی، مارسل. (1388). نشانه­شناسی رسانه­ها (گودرز میرانی و بهزاد دوران، مترجمان). تهران: آنیسه­نما و چاپار.
-      دِوییر، راشل (1388). «اسلامی کردن فیلم» در: جستارهایی در رسانه (ج۲) (شاپور عظیمی، مترجم). قم: دانشگاه ادیان و مذاهب.
-      شاپوری، سعید (1380). تصویر در اسلامکتاب ماه هنر، ش 37 و 38،  62-63.
-      طباطبایی، سیدمحمدحسین، و مطهری، مرتضی (1390). اصول فلسفه و روش رئالیسم ( ج2). تهران: صدرا.
-      فتح­الله­بیاتی، محمدرضا (۱۳۹۴). درآمدی بر جذابیت در رسانه دینی: مؤلفه­های جذابیت دینی در برنامه­های گفتگومحور تلویزیونی. تهران: بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (ع).
-      فرامرزی، محسن (1390). مقایسه تطبیقی با رویکرد نشانه­شناسی آگهی­های بازرگانی تلویزیونی ایران و شبکه­های ماهوارهای. مطالعات رسانه­ای، ۶ (۱۲)، 118-93.
-      فرجی، مهدی، و حمیدی، نفیسه (1385). بازنمایی زندگی روزمره در خیابان: نشانه­شناسی کلیپهای راهنمایی و رانندگی. مطالعات فرهنگی و ارتباطات، ۲(۵)، 178-15۹.
-      فیسک، جان (1386). درآمدی بر مطالعات ارتباطی (مهدی غبرایی، مترجم). تهران: دفتر مطالعات و توسعه رسانه­ها.
-      لاندبای، نات (1382). «شبکه تجلیات جمعی» در:  بازاندیشی درباره رسانه، دین و فرهنگ (مسعود آریایی­نیا، مترجم). تهران: سروش.
-      لیندرمن، آلف  (1382). «دریافت معنای دین» در:  بازاندیشی درباره رسانه، دین و فرهنگ (مسعود آریایی­نیا، مترجم). تهران: سروش.
-      متالینوس، نیکوس (1384). زیبایی­شناسی تلویزیون (جمال آل احمد، مترجم)، تهران: اداره کل پژوهشهای سیما.
-      محسنیان­راد، مهدی (1382). حلقه وصل دین و رسانه­ها: تشدید ادراک، تقلیل احساس. روزنامه ایران، ۹ (۲۶۳۰)، ۱۴ آبان 1382.
-      محمدی، مجید (۱۳۸۲)، دین و ارتباطات، تهران: کویر.
-      مطهری، مرتضی (۱۳۷۹). انسان و ایمان. تهران: صدرا.
-      مفتح، محمد (بی­تا). روش اندیشه: شرح منظومه منطق و رساله تاریخ منطق. تهران: نور.
-      مک کویین، دیوید (1384). راهنمای شناخت تلویزیون (فاطمه کرمعلی و عصمت گیویان، مترجمان). تهران: اداره کل پژوهشهای سیما.
-      مک لوهان، م. (1377). برای درک رسانه­ها (سعید آذری، مترجم). تهران: مرکز تحقیقات، مطالعات و سنجش برنامه­ای صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران.
-      مورگان، دیوید (1391). «تصویر» در: کلیدواژگانی در باب دین، رسانه و فرهنگ (امیر یزدیان، مترجم)، قم: مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیما.
-      هوور، استوارت (1386). از رسانه تا معنا (اسماعیل بشری، مترجم). فصلنامه رسانه، ۱۸ (۶۹)، 119-95.
-      یاسینی، سیده راضیه (۱۳۹۳). سیمای پیامبران در سینمای هالیوود و ایران. تهران: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات.
 
 
-      Graber, Oleg (2006), Islamic Art and Beyond, Hampshire: Ashgate Publishing Limited.
-      Gross, Larry , Kats, John Stuart, Ruby, Jay (2003), Image Ethics in the Digital Age, :University of Minnesota Press.
-      Hocks, Mery E., Kendrick, Michelle R. (2005), Eloquent Images: Word and Image in the Age of  New Media, :MIT Press.
-      Howells, Richard (2003) Visual Culture, London: Polity Press & Blackwell Publishers Ltd.
-      Mirzoeff, Nicholas (1999), An Introduction to Visual Culture, London: Routledge.
-      Mitchell, William John Thomas (2005), What Do Pictures Want?: The Lives and Loves of Images, Chicago: University of Chicago Press.
-      Naef, Silvia (2004), Y a-t-il une question de I' Image en Islam, Paris: Teraedre.