Crisis communication and rumors in the two crisis events The collapse of Plasco building and ISIS terror attack

Document Type : Research Article

Author

M.A. in Islamic Studies, Culture and Communication, ISU

Abstract

A crisis is a low-probability, high-impact event that threatens the viability of the organization and has various social effects according to its dimensions. Crisis communication is the dialog between the organization and its public(s) prior to, during and after the negative occurrence. The dialog details strategies and tactics designed to minimize damage to the image of the organization. This research relies on theories such as apologia, image restoration, and situational crisis communication.
The samples of the research reported in this article are more than 500 tweets in Persian about two crisis events: The crumble of the Plasco building on June 19, 2016, and the ISIS operation to the Iranian parliament and Imam Khomeini’s shrine on June 7, 2017.
The method of doing this research is based on pragmatic paradigm, mixed methods tradition and eventually the deep content analysis. In order to do that, the MRP software could assist the researchers.
Consequently, the research found that the censorship of the information during the crisis can spread rumors. People were frustrated due to rumors within a week after each crisis. In contrast, the author has found that rapid news sharing and timely transmission of information can play a role, leading to the reduction of rumors.

Keywords

  1.  

    1. اولمر، رابرت آر؛ تیموتی ال. سلنو و ماتیو سیگر (1390). ارتباطات بحران (تبدیل بحران به فرصت)(مرتضی قلیچ و محمدحسن خطیبی بایگی، مترجمان). تهران: نشر دانشگاه امام صادق (علیه‌السلام).
    2. بشیر، حسن (1386). رسانه‌ها و معناشناسی بحران. مجله دین و ارتباطات، 31:111-132.
    3. تودنهوفر، یورگن (1395). ده روز با داعش از درون دولت اسلامی. (علی عبداللهی و زهرا معین الدینی، مترجمان). تهران: انتشارات کتاب کوله پشتی.
    4. جوادی یگانه، محمدرضا؛ رحمانی، جبار؛ زادقناد، سعیده و عبدالله بیچرانلو (1395). جستارهایی در پلاسکو. تهران: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات.
    5. حریری، نجلا (1385). اصول و روش های پژوهش کیفی. تهران: دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات.
    6. صلواتیان، سیاوش (1389). رسانه‌ها و مدیریت بحران. تهران: دانشگاه امام صادق (علیه‌السلام).
    7. طباطبایی اصل، میلاد؛ سلامتی، فرزانه و لیلا صلحی (1396). حادثه پلاسکو در قلم دانش آموزان. تبریز: انتشارات آیدین کتاب.
    8. فارسیان، محمدرضا (12/4/1396). گزارش: بررسی حادثه ساختمان پلاسکو با تأکید بر مدیریت بحران. تهران: مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی.
    9. فرحات، رضا محی الدین (2016). إدارة الأزمات الإرهابیة. غزة: مکتبة سمیر منصور.
    10. فلیک، اووه (1396). درآمدی بر تحقیق کیفی (‌هادی جلیلی، مترجم). تهران: نشر نی.
    11. گروه مؤلفین (1396). بررسی فنی، مدیریتی و حقوقی حادثه ساختمان پلاسکو. تهران: انتشارات مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران.
    12. محمدپور، احمد (1398). ضد روش: زمینه‌های فلسفی و رویه‌های عملی در روش‌شناسی کیفی. قم: نشر لوگوس.
    13. محسنیان‌راد، مهدی (1390). تحلیل محتوای عمقی و اجرای آن به‌وسیله نرم‌افزار ام.آر. پی. مجله مطالعات اجتماعی ایران، 14: 128-157.
    14. محسنیان‌راد، مهدی (1391). سه نسل شبکه اجتماعی، حضور همزمان در کشورهای غیرپیشرفته: مورد ایران. فصلنامه علوم اجتماعی، 57: 37-74.
    15. نسیم، بلهول (2014). إدارة الأزمات الإرهابیة بعیون القوات الخاصة. عَمّان: أمواج للطباعة والنشر و التوزیع.
    16. نیومن، ویلیام لاورنس (1389). شیوه‌های پژوهش اجتماعی: رویکردهای کیفی و کمی (حسن دانایی فرد و حسین کاظمی، مترجمان). تهران: مؤسسه کتاب مهربان نشر.
    17. Coombs, Timothy W. (2014). Applied crisis communication and crisis management: cases and exercises. S.: Sage publications.
    18. Donsbach, Wolfgange (2008). The international encyclopedia of communication. Malden: Blackwell publishing.
    19. Ebrahimneyad, Mohammad (2016). El Estado Islamico de Iraq y Siria (Daesh, EI o ISIS). Agustin Maria Zevallos. Qom: Elhame Shargh.
    20. Fearn-banks, Kathleen (2011).Crisis communications: a casebook approach. New York: Routledge.
    21. Heath,Robert L. and H.Dan O'hair (2009). Handbook of risk and crisis communication. New York: Routledge.
    22. Johnson, Burke and Larry Christensen (2017). Educational research: quantitative, qualitative, and mixed approaches. S.: SAGE publications.
    23. Krippendorff, Klaus (2004). Content analysis: An introduction to its methodology. S.: Sage publications.
    24. Millar, Dan P. and Robert L. Heath (2003). Responding to crisis: a rhetorical approach to crisis communication. New York: Routledge.
    25. Mohsenian Rad, Mehdi (2017). “The impacts of global inequality in social networks examined in three major theories”. Journal of cyberspace policy studies 1 (1): 61-87.
    26. Murthy, Dhiraj (2013). Twitter: Social communication in the twitter age. K.: Polity press.
    27. Schultz, Friederike, Utz, Sonja and Anja Goritz (2011). “Is the medium the message? Perceptions of and reactions to crisis communication via twitter, blogs and traditional media”.Public relations review 37:20-27.
    28. Seeger,Matthew W., Sellnow, Timothy L. and Robert R. Ulmer (2003). Communication and organizational crisis. S.: Greenwood publishing group.
    29. Tashakkori, Abbas and Charles Teddlie (2009). Foundations of mixed methods research: Integrating quantitative and qualitative approaches in the social and behavioral science. S.: SAGE publications.
    30. Ulmer, Robert R, Sellnow, Timothy L and Matthew W. Seeger (2007). Effective crisis communication: Moving from crisis to opportunity. S.: Sage publications.