Document Type : Promotional Article
Authors
M.A. in Culture and Communication, Sooreh University,
Abstract
مناظره یکی از شیوه های تبلیغی کارآمد و فرم های رو به رشد ارتباطات است که در تبلیغات دینی نیز جایگاه ارزندهای دارد. خداوند در قرآن کریم انسان را به جدال احسن دعوت می کند که بر اساس ان مناظره بر پایه اخلاقیات برگزار می شود. یکی از نقاط عطف در تاریخ اسلام،هجرت حضرت رضا(ع) از مدینه به خراسان،دستور مامون عباسی است. در طول این سفر حضرت به سخنرانی، خطابه و شیوه های گوناگونی از تبلیغات دینی پرداخته اند.مناظرات حضرت رضا(ع) با صاحبان اندیشه ادیان الهی و غیر الهی در کاخ مامون عباسی نمونهای ناب از جدال احسن و تبلیغ جامع دین اسلام در برخورد با سایر ادیان است. در یکی از جلسات مناظره، عمران صابی از متکلمین صابیین ،در خصوص وحدت الهی وارد مناظره با حضرت رضا(ع) می شود. این پژوهش به بررسی مناظره حضرت رضا(ع) با عمران صابی به شیوه تحلیلی – توصیفی پرداخته است. پژوهش حاضر از نظریه 6 مرحله ای اقناع هاولند و متغیرهای اصلی متقاعدسازی به عنوان چارچوب نظری بهره گرفته است. از نتایج این پژوهش می توان به رعایت اخلاقیات و اصول حرفه ای مناظره توسط حضرت رضا (ع) و ایجاد فضای علمی برپایه مفروضات مخاطب برای انتقال پیام مستدل و به دور از برتری جویی و تخریب شخصیت مقابل اشاره کرد.حضرت رضا(ع) با ایجاد گفتگوی دیالکتیک توجه عمران را به پیام جلب و پس از درک، از پذیرش نتیجه گیری پیام در عمران اطمینان حاصل می کند.در آخر حضرت با تغییر هوشمندانه ی کانال انتفال پیام از کلام به عمل،نگرش جدید را به رفتار تبدیل می کند.
Keywords