The approach of the Evaluation and Testing Laboratory (Dematel) in analyzing the identified major barriers to the adoption and development of new technologies in media organizationss

Document Type : Research Article

Authors

1 Faculty Member, Department of Industrial Management, Faculty of Islamic Studies and Management, Imam Sadegh (A.S) University

2 Faculty of Management and Accounting Allameh Tabataba,i University

3 Master of art, Media Management, Soura University

Abstract

Fundamental developments in science and technology have wonderfully transformed the management mechanism of organizations around the world. Therefore, the culture of acceptance and development of science and technology in media organizations, that are on the sharp edge of change and transformation, should be given serious consideration; while the lived experience in the mentioned organizations shows the existence of serious obstacles in the acceptance and application of new technologies by managers and employees. Therefore, this study has been conducted with the aim of presenting management strategies to identify and analyze major barriers affecting the phenomenon of acceptance and development of new technologies in media organizations.
Major effective barriers (derived from the qualitative method of content analysis) were identified through the Semi-structured interviews of 14 experts who were purposefully selected. internal relations of the The mentioned barriers were identified and analyzed through the soft operational research approach and DEMATEL technique and design of a questionnaire provided for 13 experts in the field of media management, the interaction between the obstacles and effectiveness and impactability of each barrier compared to other barriers were calculated.
the research results showed that the major effective barriers:Organizational inertia, lack of management transformation, lack of institutional attitude, lack of comprehensive research and development, human resources issues, weak organizational culture, lack of proper cost-benefit analysis in adopting new technologies, lack of organizational structure dynamics, infrastructure issues, Macro political- administrative issues, legal barriers, Lack of easy access, training and technology transfer.
two systematic results have been obtained from this study; First, the internal effectiveness and impactability of barriers to development of new technologies in media organizations, and in the second phase, prioritization of the mentioned obstacles has been done .

Keywords

  1.  

    1. احمدی، عباس؛ هادوی نیا، عباس؛ یوسفی­خواه، سارا (1390). ائتلاف‌های راهبردی و شبکه‌های مشارکتی؛ ظهور الگوی جدید در صنعت رسانه، فصلنامه پژوهش‌های ارتباطی، سال هجدهم، شمار 2(پیاپی 66)، صص. 147-125.
    2. بابایی، محمود (۱۳۹۲). رسانه‌های دیجیتال: مشارکت‌پذیری و فناوری محوری. ماهنامه گفتمان علم و فناوری، (2). صص. 109-98.
    3. باقری، زهرا؛ چوپانی، حیدر (1389). موانع و چالش‌های خلاقیت و نوآوری در سازمان‌ها و ارائه راهکارهایی جهتبهبود آن، سومین کنفرانس ملی خلاقیت شناسی، TRIZو مهندسی و مدیریت نوآوری ایران.
    4. حمزه‌پور، مهدی؛ خطیبی، علیرضا (1397). فناوری نرم (تحول جهانی فناوری). تهران: انتشارات دانشگاه امام صادق (علیه‌السلام).
    5. داودی، سیدمحمدصادق؛ حمزه پور، مهدی؛ و سبحانی‌متین، علی (۱۳۹۸). تحلیل و اولویت‌بندی عوامل اثرگذار بر سازه مفهومی مدیریت استعداد در صنایع خلاق. نشریه علمی پژوهشی مدیریت فردا، صص. 122-109.
    6. راهنورد، بابک؛ محمدخانی، کامران؛ فرهنگی، علی‌اکبر؛ محمدی دودی، امیرحسین (1397). طراحی مدل مدیریتی برای پذیرش فناوری‌های نوین رسانه‌ای (با تأکید بر همگرایی رسانه‌ها). نشریه علمی پژوهشی مدیریت فردا، سال هفدهم، زمستان.
    7. سیدنقوی، میرعلی؛ حمزه‌پور، مهدیت؛ اعتمادی، مرجان (1398). شناسایی و تحلیل عوامل مؤثر بر رهبری ناب در سازمان‌ها؛ رویکرد دیمتل. فصلنامه مدیریت منابع در نیروی انتظامی، پیاپی 26، صص. 30-1.
    8. غلامرضایی، مرجان (1397). نقش فناوری‌های نوین رسانه‌ای بر قطب خبری شدن خبرگزاری‌ها (موردمطالعه: کارشناسان رسانه). پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد، دیپلماسی در سازمان‌های اقتصادی بین‌المللی - علوم ارتباطات اجتماعی، دانشگاه ‌آزاد اسلامی واحد تهران شرق - قیام دشت.
    9. لشکربلوکی، مجتبی (1390). جاری‌سازی راهبرد (راهنمای گام‌به‌گام پیاده­سازی در عمل). تهران: انتشارات آریانا قلم.
    10. ملاحسینی، علی؛ فروزانفر، محمدحسین (1397). توسعه و بومی‌سازی مدل پذیرش فناوری (TAM) در شرکت‌های کوچک و متوسط. فصلنامه توسعه فناوری صنعتی، 16(34), صص. 39-48.
    11. نعمتی انارکی، داود (1388). تأثیر فناوری‌های نوین رسانه‌ای بر «قطب خبری» شدن تلویزیون در جامعه (با تأکید بر سند افق رسانه). پژوهش‌های ارتباطی (پژوهش و سنجش)، (4)16 199-177.
    12. Adjin-Tettey, T. D., & Mbatha, B. (2019). Digital Natives’ Appropriation of New Media Technologies: A Survey of Literature. Covenant Journal of Communication, 6(2).
    13. Amiri, M., Sadaghiyani, J., Payani, N., & Shafiezadeh, M. (2011). Developing a DEMATEL method to prioritize distribution centers in supply chain. Management Science Letters, pp. 279- 288.
    14. Bartosova, D. (2011). The future of the media professions: Current issues in media management practice. International Journal on Media Management, 13(3), 195-203.
    15. Cascio, W. F., & Montealegre, R. (2016). How technology is changing work and organizations. Annual Review of Organizational Psychology and Organizational Behavior, 3, pp. 349-375.
    16. Chang, M. K., & Cheung, W. (2001). Determinants of the intention to use Internet/WWW at work: a confirmatory study. Information & Management, 39(1),pp. 1-14.
    17. Cheung, W., Chang, M. K., & Lai, V. S. (2000). Prediction of Internet and World Wide Web usage at work: a test of an extended Triandis model. Decision support systems, 30(1),pp. 83-100.
    18. Diop, E. B., Zhao, S., & Duy, T. V. (2019). An extension of the technology acceptance model for understanding travelers' adoption of variable message signs. PLoS one, 14(4), e0216007-e0216007.
    19. Ekhareafo, D. O., Ezekiel, S. A., Leo, O. N., & Edegoh, L. N. (2013). The challenges of newspaper management in information and communication technology age: The Nigerian situation. British Journal of Arts and Social Sciences, 13(1),pp. 1-14.
    20. Hassan, I., Latiff, M. N., & Yahaya, Q. (2018). The survival of Nigerian newspapers in digital age of communication. International Journal of Asian Social Science, 8(9),pp. 631-637.
    21. Hitt, L. M., & Brynjolfsson, E. (1997). Information technology and internal firm organization: An exploratory analysis. Journal of management information systems, 14(2), 81-101.
    22. Jiann, L., & Gwo, H. (2011). An integrated MCDM technique combined with DEMATEL for a novel cluster-weighted with ANP method. Expert System Application,pp. 1417- 1424.
    23. Kawashima, N.(2020), Changing Business Models in the Media Industries, media industries, 7(1), DOI: https://doi.org/10.3998/mij.15031809.0007.105
    24. Laukkanen, P., Sinkkonen, S., & Laukkanen, T. (2008). Consumer resistance to internet banking: postponers, opponents and rejectors. International Journal of bank marketing, 26(6),pp. 440-455.
    25. Madanmohan, T. R. (2000). Failures and coping strategies in indigenous technology capability process. Technology Analysis & Strategic Management, 12(2),pp. 179-192.
    26. Min, Qingfei, Ji, Shaobo, & Qu, Gang. (2008). Mobile commerce user acceptance study in China: a revised UTAUT model. Tsinghua Science & Technology, 13(3), 257-264.
    27. Onwuliri, E. C.(2019). A Look at the Major Challenges Facing the Newspaper Today. International Journal of Social, Politics & Humanities. 4(1) 58 – 62.
    28. Opoku, M.O., F. Enu-Kwesi, (2020). Relevance of the technology acceptance model (TAM) in information management research: a review of selected empirical evidence. Research Journal of Business and Management (RJBM),7(1), pp.34-44. http://doi.org/10.17261/Pressacademia.2020.1186
    29. Socha, B., & Eber-Schmid, B. (2013). What is new media? Defining new media isn’t easy.
    30. Sun, H., & Zhang, P. (2006). The role of moderating factors in user technology acceptance. International journal of human-computer studies, 64(2),pp. 53-78.
    31. Taylor, A. (2019). Applying the Technology Acceptance Model to Ascertain the Acceptance of Learning Technologies in International Students and Academics: A Case Study at Coventry University London (Doctoral dissertation, Coventry University).
    32. Valor, J. (2018). THE MEDIA INDUSTRY. 10.15581/018.ST-486.