Specialized activities of women students in the social network Instagram during the days of the Corona outbreak

Document Type : Research Article

Authors

1 Media management, Strategic Management, Baqir al olum University, Qom, Iran

2 Faculty member of the Department of Socio-Cultural Studies, Institute of Islamic Sciences and Culture

Abstract

The presence of students in cyberspace is a phenomenon that has increased in recent years due to the instrumental expansion of this space. With the spread of Corona virus and the increasing use of this tool and its impact on social life, the presence of people and students in this space has grown significantly‌. Although the maximum use of cyberspace is an undeniable principle and necessity, but the government's concern about how people are present in this space due to the growth of negative news, rumors and poor media literacy of the public in the face of this data and their low capability in The selection and analysis of information is a legitimate concern, especially in the event of a crisis such as a corona. One of the most effective and powerful ways to reduce this concern and turn challenges and threats into opportunities is to use the capacity of revolutionary forces and students in social networks. To make the best use of this capacity, it is necessary to gain a correct understanding of the capabilities and activities in the first step. Accordingly, the main issue of this article is the typology of female students' activities on the social network Instagram in the days of the corona virus outbreak, and seeks to answer the question of what female students did to increase the media literacy of their audiences these days. In the article, using snowballs, 110 pages of sister students were identified and using qualitative content analysis method, we came to the conclusion that their activities in this period in 3 types: 1) lifestyle promotion 2) religious knowledge enhancement, 3) coronary jihadist activities at home can be Will be categorized.

Keywords

  1.  

    1. استفتاءاتی درباره ویروس کرونا - بایگانی - پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر آقای سید علی حسینی سیستانی (sistani.org).
    2. باهنر، ناصر؛ و چابکی، رامین (1393). تحلیل سواد رسانه‌ای بر اساس مدل EC؛ مورد مطالعه: سیاست‌های شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، مطالعات فرهنگ ارتباطات، صص. 7-34.
    3. براون، جیمز.ای (1385). رویکردهای سواد رسانه‌ای. ترجمه پیروز ایزدی. فصلنامه رسانه، سال هفدهم، شماره پیاپی 68، صص. 70-51.
    4. برگر، مونیکا؛ دیویژن، پاتریک (1399). معرفی کتاب؛ وعده‌ها، چالش‌ها و آینده سواد رسانه‌ای. نشریه نخبگان ایرانی، شماره 1، ص. 27.
    5. بشیر، حسن؛ چابکی، رامین (1393). نقش سواد رسانه‌ای در توسعة انسانی: مطالعة موردی کتاب (سیاست‌های اجرایی سازمان صداوسیما و سند تحول وزارت آموزش‌وپرورش)، رسانه، شماره 97، صص. 63-80..
    6. بیانات مقام معظم رهبری در اوّلین جلسه‌ درس خارج فقه در سال تحصیلى جدید - 16 شهریورماه 95 https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=34309
    7. پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله‌العظمی سیدعلی خامنه‌ای (مدظله‌العالی).
    8. حق‌شناس، مریم (1394). نقش استراتژیک مدیر رسانه در جهت ارتقای سطح سواد رسانه‌ای مخاطبان. مدیریت رسانه، شماره 11، صص. 55-60.
    9. زارع‌ کهن، نفیسه (1393). ارتقای سواد رسانه‌ای لازمه‌ تحقق جامعه‌ مدنی. رسانه، شماره 97، صص. 109-120.
    10. شاه قاسمی، احسان (1391). فلسفه رسانه از نگاه اینیس و مک لوهان، وب‌سایت مرکز آموزش‌های رسانه‌ای همشهری.
    11. غفاری، سه‌رکاو؛ خالدیان، حبیب‌الله؛ سلیمانی، علی؛ محمدی، شاهرخ؛ پروانه‌گهر، سیما (1399). سواد رسانه‌ای در نشست ماهنامه پیوند برسی شد: پل عبور از محدودیت‌ها و تهدیدها. پیوند، شماره 481، صص. 31-34.
    12. کریمی دردشتی، فاطمه (1398). وضعیت‌شناسی پژوهش‌های زنان و فضای مجازی(با تمرکز بر پژوهش‌های اسلامی. قم: چاپ اول، دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی.
    13. محمدی، اصغر؛ فاضلیان دهکردی، مهری (1395). بررسی تأثیر سواد رسانه‌ای بر مصرف ذهنی کالاهای فرهنگی زنان سال 15-39 (مطالعة موردی شهر شهرکرد). علمی-ترویجی، صص. 107-130.
    14. نعمتی‌فر، نصرت‌اله؛ خجسته باقرزاده، حسن؛ کاظمی، هاجر (1397). سطح سواد رسانه‌ای در کاربران رسانه‌های اجتماعی مطالعه موردی شبکه اجتماعی تلگرام. علمی-پژوهشی، شماره 16، صص. 143-175.

    https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=34309

    1. Hobbs, R. (1988). “The Seven Great Debates in the Media Literacy Movement”. The Journal of communication, winter,48 (1), pp. 6–32.
    2. Piette, J., & Giroux, L. (1997). “The theoretical foundations of media education programs”. In R. Kubey (Ed.), Media Literacy in the Information Age: Current Perspectives. Information and behavior, 6,pp. 89-134. New Brunswick, NJ: Transaction.
    3. Horton, F. Woody (2007). Uderstanding Information Literacy:A Primer. UNESCO: Paris.