Media literacy from the perspective of a Libertarian Paternalism

Document Type : Research Article

Author

Faculty member of Research Institute of Islamic Sciences and Culture

Abstract

The idea that emotions and irrational elements plague the correct flow of human thought and decision-making originated in ancient Greece even into the Enlightenment. But today the idea of a fusion of rational processes and irrational processes (emotional and tendency) has replaced it. Today we are not talking about purifying the flow of thought from irrational elements, but about identifying these irrational elements and using them to manage the flow of thought. The idea of a "libertarian paternalism" follows the architecture of people's choice, without limiting their options. In this article, we sought to answer the question, "How can the media control the audience's decision-making process by utilizing the unconscious components of thinking?". To this end, we have introduced some of the irrational elements and biases of the mind, based on empirical studies, and then we have pointed out how they are exploited by the media. The purpose of this article is to introduce a field of media literacy that deals with media tricks in the architecture of people's choice; Tricks that do not deprive people of a sense of freedom while guiding their choices. The media uses the bias of the individual mind, such as the effect of anchorage, the tendency to cognitive consistence, the desirably seeing, and the pressure of social norms to manage their choices. They lead the audience to their intended behavior and thinking through imagery, good construe, the use of children to pressure parents, and other tricks.

Keywords

Main Subjects

  1.  

    1. اورول، جورج (1395). 1984. (صالح حسینی، مترجم). تهران: نیلوفر.
    2. آریلی، دَن (1390). نابخردی‌های پیش‌بینی‌پذیر: نیروهای پنهانی که به تصمیمات ما شکل می‌دهند (رامین رامبد، مترجم). تهران: مازیار.
    3. باکینگهام، دیوید (1389). آموزش رسانه‌ای؛ یادگیری، سواد رسانه‌ای و فرهنگ معاصر (حسین سرفراز، مترجم). تهران: دانشگاه امام صادق (علیه‌السلام).
    4. بوک، سیسلا (1395). دروغ‌گویی: انتخاب اخلاقی در زندگی اجتماعی و فردی (احد علیقلیان، مترجم). تهران: فرهنگ نشر نو.
    5. بوکی، ماسیمیانو (1394). علم در جامعه:‌ مقدمه‌ای بر مطالعات اجتماعی علم (مصطفی تقوی و علی برزگر، مترجم). تهران: آگاه.
    6. پستمن، نیل (1378). نقش رسانه‌های تصویری در زوال دوران کودکی (صادق طباطبایی، مترجم). تهران: اطلاعات.
    7. تقی‌پور، فائزه (1399). رسانه و فریب‌کاری: تحلیل زمینه‌ها و عوامل فریب‌کاری در رسانه و راه‌کارهای برون‌رفت. اصفهان: دفتر تبلیغات اسلامی.
    8. تیلر، ریچارد و آرسانستین، کاس (1397). سقلمه: بهبود تصمیمات درباره تندرستی، ثروت و خوشبختی (مهری مدآبادی، مترجم). تهران: هورمزد.
    9. داماسیو، آنتونیو (1391). خطای دکارت؛ عاطفه،‌ خرد و مغز انسان (رضا امیررحیمی، مترجم). تهران: مهر ویستا.
    10. رایفا، هوارد و کینی، رالف ال؛ و هاموند، جان اس. (1384). انتخاب‌های هوشمندانه (سیاوش ملکی‌فر، مترجم) تهران: موسسه فرهنگی انتشارات کرانه علم.
    11. سیالدینی، رابرت بی (1398). تأثیر: روان‌شناسی فنون قانع کردن دیگران. تهران: هورمزد.
    12. شرام، ویلبر و لایل، ‌جک و پارکر، ادوین بی. (1377). تلویزیون در زندگی کودکان ما (محمود حقیقت کاشانی، مترجم). تهران: مرکز تحقیقات و مطالعات و سنجش برنامه‌ای صدا و سیما.
    13. علمی، محمد (1387). اخلاق در تجارت: رهنمودهای اخلاقی برای موفقیت در کسب و کار. تهران: شرکت چاپ و نشر بازرگانی.
    14. گاناتو، گلوریادی (1393). فرزندپروری در عصر رسانه (محمدرضا رستمی و فرشته نزاکتی، مترجمان). تهران: همشهری.
    15. لرر، یونا (1389). تصمیم‌گیری (اصغر اندرودی، مترجم). تهران: دایره.
    16. لسلی، ایان (1391). دروغ‌گویان مادرزاد:‌ چرا بدون خدعه و نیرنگ نمی‌توانیم زندگی کنیم (مهدی قراچه‌داغی، مترجم). تهران: پیکان.
    17. لویتین، دانیل (1396). دروغ‌های مسلح: شیوه‌های اندیشیدن انتقادی در عصر پساحقیقت. تهران: کتاب کوله‌پشتی.
    18. Haidt, Jonathan (2001). The emotional dog and its rational tail: A social intuitionist approach to moral judgment, Psychological Review, 108, 2001, pp. 814-834.
    19. Lehrer, Jonah (2009). How we decide, NewYork, Houghton Mifflin Harcourt.