Socio-cultural implications of Corona from the perspective of thinkers

Document Type : Promotional Article

Authors

1 Communication, Communication, and Culture, Soore University, Tehran, Iran

2 Azad Islamic Un, Tehran, Iran

Abstract

The winter of 1398 AD and the year 2020, in Iran and the world, ended with a new and surprising phenomenon. Coronavirus outbreak, but with the end of winter; This phenomenon did not stop, but with the spread of the virus, the state of the world and human relations changed. This study aimed to identify the corona phenomenon and to provide media literacy requirements to stop the spread of the coronavirus (Covid-19).
In this research, the method of Thematic analysis has been used. By conducting a non-structured interview with 15 experts in the field of media literacy in Iran, we have identified media literacy requirements to prevent the coronary phenomenon.
The results showed that there are 6 main themes and 10 sub-themes in Corona's phenomenology. Religion and worship with four sub-themes: virtual worship, virtual pilgrimage, virtual mourning, religious virtual holidays, 5. Creating new meanings and 6 - changing social distance.
Media literacy requirements to reduce or stop the spread of coronavirus include 1- the need for virtual communication, 2- reduction of traffic, 3- reduction of costs, 4- reduction of face-to-face meetings, 5- use of cyberspace, and 4- training of suggested content with 20 instructions For media literacy that mainly emphasizes social distance.

Keywords

  1.  

    1. آگامبن، جورجو (1399). وضعیت استثنائی کرونایی. در:‌ https://www.radiozamaneh.com/491348
    1. اعرابی، سیدمحمد و حسن بودلایی (1390). استراتژی تحقیق پدیدارشناسی. فصلنامه علمی پژوهشی روش‌شناسی علوم انسانی، سال 17، شماره 68، پائیز.
    2. بودلایی، حسن (1398). روش تحقیق پدیدارشناسی. تهران: اندیشه احسان.
    3. تسلیمی تهرانی، رضا (1399). عزاداری مجازی در دوران همه‌گیری کرونا. در: کرونا و جامعه ایران، سویه‌های فرهنگی و اجتماعی (مجموعه مقالات) خرداد، تهران: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات.
    4. ژیژک، اسلاوی (1399). ویروس ایدئولوژی. در http://farhangemrooz.com/news/61683
    5. حسینی، حسن (1399). کرونا، فاصله‌گذاری اجتماعی و فرهنگ ویدیویی پلتفرمی. در: کرونا و جامعه ایران، سویه‌های فرهنگی و اجتماعی (مجموعه مقالات) خرداد، تهران: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات.
    6. ریچموند، ویرجینیایی و جیمز سی. مک کروسکی (1387). رفتار غیرکلامی در روابط میان فردی درسنامه ارتباطات غیرکلامی (فاطمه سادات موسوی و ژیلا عبدالله پور، مترجمان). با ویراستاری غلامرضا آذری، تهران: نشر دانژه.
    7. ژیژک، اسلاوی (1399). پاندمی کرونا دنیا را تکان می‌دهد (نوید گرگین، مترجم). تهران: نشر شب‌خیز.
    8. شابین، استیون (1399). سناریوهای کووید-19. ماهنامه اندیشه پویا، شماره 66، خرداد
    9. صانعی، اشرف السادات؛ نیکبخت نصرآبادی، علیرضا (1382). روش‌شناسی تحقیقات کیفی در علوم پزشکی. تهران: انتشارات برای فردا.
    10. علوی گرگانی، سیدمحمدعلی (1399). کار دین هدایتگری است نه درمان بیماری، منطق دینی رجوع به متخصص. ماهنامه عصر اندیشه، شماره 23، تیرماه.
    11. فلاح، مهدی و همکاران (1393). مطالعه پدیدارشناسانه سبک زندگی جوانان در شهر تهران. فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران، دوره هفتم، شماره 3، پائیز.
    12. لگرین، فیلیپ (1399). پایان دنیای جهانی شده‌ای که می‌شناسیم. ماهنامه اندیشه پویا، شماره 66، خرداد.
    13. مونکلر، هرفرید (1399). بحران کرونا و تأثیر آن بر نظام‌های سیاسی. در https://www.radiozamaneh.com/496461
    14. ناصرمقدسی، عبدالرضا (1399). جهان بدنی وآخرالزمان کرونایی. تهران: لوگوس.
    15. نانسی، ژان لوک (1399). استثناء ویروسی‌شده. در: https://www.radiozamaneh.com/491646
    1. ویرنو، پائولو (1390). عقل عمومی، خروج، چندگانگی. در: https://www.radiozamaneh.com/491482
    1. هابرماس، یورگن (1399). ویروس کرونا آگاهی انسان را نسبت به نادانی خود افزود. در: https://www.rfi.fr/fa
    2. هاروی، دیوید (1399). سیاست ضدسرمایه‌داری در دوران کووید-۱۹ (مریم وحدتی، مترجم). در:

    http://davidharvey.org/2020/03/anti-capitalist-politics-in-the-time-of-covid-19/

    1. Benner P. Interpretive phenomenology: embodiment, caring, and ethics in health and illness. Thousand Oaks, CA: Sage Publications; 1994.
    2. Boyatzis, R. E. (1998). Transforming qualitative information: Thematic analysis and code development. Sage.
    3. . Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative research in psychology, 3(2), 77-101
    4. Glaser, B.G. and Strauss, A.L. (1967), the Discovery of Grounded Theory: Strategies, SAGE.
    5. Strauss, A.L. Corbin, J. (1998), Basic of Qualitative Research (2nd edn). London: for Qualitative Research. New York: Aldine.
    6. W ,Scott. ,(2009):”research method for everyday life .blending qualitative approach” by john willy & sons,inc.