A Reflection on the Concepts and Foundations of Media Policy-Making with a Look at Radio and Television, Examining the Opinions of the Ayatollah Khamenei of the Revolution on the Policy-Making of Optimal Broadcasting

Document Type : Promotional Article

Author

Master student of Imam Sadeq University

Abstract

Today, the media is one of the most important effective tools in society that plays a significant role in individual and social life. The media set specific policies to be more accurate and systematic. The theoretical foundations of this issue, which are discussed in the media policy, must be carefully and practically examined. There are usually two types of media policy approaches, traditional and modern, and the adoption of any of these approaches can have advantages and disadvantages. In the present study, which has been done by library method and content analysis, the dimensions and components of these policies have been discussed, and an attempt has been made to compare them comparatively with the IRIB. The views of Ayatollah Khamenei as the main policy-maker of the Radio and Television Organization in this field have been examined.. Finally, in a mission category, mission requirements, objectives, executive strategies, and pathology are extracted.

Keywords

  1.  

    1. جعفری، علی‌اصغر (1390). منشور رسانه. تهران: صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران (سروش).
    2. حدادی، محمدرضا (1390). امواج بیداری:‌ بایدها و نبایدهای صداوسیما در بیان رهبر انقلاب. تهران: میراث اهل‌قلم.
    3. خاشعی، وحید (1388). بایسته‌های اجتماعی در سیاست‌گذاری رسانه‌ای جمهوری اسلامی. فصلنامه رسانه، ش 80.
    4. روشندل اربطانی، طاهر (۱۳۹۵). سیاست‌گذاری رسانه‌ای. تهران: دانشگاه تهران.
    5. روشندل‌اربطانی، ‌طاهر (۱۳۹۴). پژوهشی بنیادین در حوزۀ مفاهیم نظری سیاست‌گذاری رسانه‌ای. فصلنامه مدیریت دولتی (دانشگاه تهران)، ش 23.
    6. عقیلی، ‌سیدوحید؛ و احمدزاده‌کرمانی، ‌روح‌الله (۱۳۸۸). ارزیابی عوامل مؤثر بر سیاست‌گذاری رسانه‌‌های در حوزه ارتباطات میان‌فرهنگی. فصلنامه مدیریت فرهنگی، ش 5.
    7. فاضلی، نعمت‌الله؛ و قلیچ، مرتضی (۱۳۹۳). نگرشی نو به سیاست فرهنگی. تهران: تیسا.
    8. کلیس نیلسن و لین بانک. http://mirna.ir/1886/ حمایت‌های دولتی از رسانه‌ها مروری اجمالی.
    9. محمدی، حمید (۱۳۸۷). سیاست‌گذاری رسانه‌ای. فصلنامه پژوهش‌های ارتباطی (پژوهش و سنجش)، ش 15.
    10. محمدی، محبوبه علی؛ و مهدی زاده، سیدمحمد (۱۳۹۴). سیاست‌گذاری کیفیت در رسانه‌های صوتی تصویری؛ نمونه موردی صداوسیما، ش 11.
    11. معتمدنژاد، کاظم (۱۳۸۳). یونسکو و سیاست‌گذاری ملی ارتباطات در کشورهای درحال‌توسعه. فصلنامه رسانه، ش 58.
    12. وحید، مجید (۱۳۸۳). سیاست‌گذاری عـمومی. تهران: میزان.

     http://www.shora-gc.ir/Portal/Home/ShowPage.aspx?Object=News&ID=eb67c901-6d34-4be1-a984-68263c5b6e1c...

    www.khamenei.ir