Representation of Iranians and Muslims in Video Games as Terrorist

Document Type : Research Article

Author

Nanyang Technological University

Abstract

Video games have become a popular form of entertainment among different groups of people around the world so that the game industry has become a high competitor of Hollywood movies. War as the old sign of hostile relationship among people has become the main theme of many video games in order to attract more audiences. Research on how Iranians and Muslims are represented in video games has become important because the games have become a hegemonic tool for manufacturing consent about American military actions in Islamic countries. Most Iranian research studies about representation of minorities in video games have used research methods such as discourse analysis, narratology and semiotics. These methods cannot explain how new media technological features in comparison with non-interactive media represent minorities. Our research method contributes to Iranian research studies about representation of minorities in video games. In this research, we have analyzed structural characteristics of popular video games such as “Battlefield 3”, “Splinter Cell: Black List”, and “Call of Duty: Modern Warfare” to explain how game features are used for representation of Muslims and Iranians as terrorists. We have also analyzed political video games such as “America’s Army”, “Kuma/war” and “America’s Army 2: Special Forces” that are manufactured by American military organizations for recruiting American young people in military organizations. We found that antagonists’ appearance, names and cloths are used to represent Iranians and Muslims as terrorists. Political oppsitions between Iranian and Islamic countries with U.S.A are represented as protagenists’ missions

Keywords

Main Subjects

  1.  

    1. عزیزی، فرید؛ اتابک، محمد؛ و افخمی، حسینعلی (1397). بازی‌های رایانه‌ای و بازنمایی زنان؛ تحلیل نشانه‌شناختی مجموعه بازی السا، فصلنامه مطالعات رسانه‌های نوین، 4(6)، 253-221.
    2. کوثری مسعود ؛ مهرابی، مقداد (1398). پسااستعمارگری در بازی‌های دیجیتال: شالوده شکنی (سوء) بازنمایی مسلمانان در بازی‌های دیجیتال. مجموعه مقالات دومین همایش دین و رسانه، قم: مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما.
    3. گیویان، عبدالله و سروی زرگر، محمد (1388). بازنمایی ایران در سینمای هالیوود. فصلنامه تحقیقات فرهنگی، 2(4)، 147-177.
    4. مرکز تحقیقات بازی­های دیجیتال (1400، مهر 27). شاخص‌ترین اطلاعات مصرف بازى‌هاى دیجیتال در ایران، به‌دست آمده از

    https://direc.ircg.ir/Uploads/PersianLandscape1394.pdf

    1. مهدی‌زاده، سید محمد و دبستانی، سید مهدی (1399). نقش بازی­های رایانه­ای در بازنمایی تروریسم به مثابه دیگری جدید غرب، فصلنامه مطالعات فرهنگی و ارتباطات، 16(60).
    2. مهرابی، مقداد (1396). تأثیرات بازی‌های دیجیتال بر پرخاشگری: بررسی رویکردهای مختلف و نتیجه‌گیری‌های متضاد، فصلنامه مطالعات رسانه‌های نوین 3(12).
    3. مهرابی، مقداد (1398). بازنمایی کلیشه‌های نژادی و مذهبی در بازی‌های دیجیتال و توجیه جنگ‌طلبی و خشونت‌گرایی در مکان‌های عمومی شهر: مطالعه موردی بازی سرقت بزرگ اتومبیل، فصلنامه مطالعات رسانه‌های نوین، 5(18).
    1. Babbie، (2020). The practice of social research(15th ed.). CENGAGE Learning Custom Publishing.
    2. Berg، L.، & Lune، H. (2012). Qualitative research methods for the social sciences (8th ed.)، Boston: Allyn & Bacon.
    3. Cadet، B.، & Chainay، H. (2020). Memory of virtual experiences: Role of immersion، emotion and sense of presence. International Journal of Human-Computer Studies، 14(3).
    4. Campbell، ، & Stanley، J. (2019). Experimental and Quasi-experimental Designs for Research، Boston، Houghton Mifflin.
    5. Chen، H.H.، Mehrabi، M. & Ong، J. (2013). Exploring Players’ Interactivity Experiences in Massively Multiplayer Online Games. Paper presented at International Association for Media and Communication Research (IAMCR)، Dublin، Ireland.
    6. Choi، ، & Kim، J. (2018). Why People Continue to Play Online Games: In Search of Critical Design Factors to Increase Customer Loyalty to Video Game Contents، CyberPsychology & Behavior، 7(1)، 11-24.
    7. Connelly، and Welch، D. (2018). War and the Media: Reportage and Propaganda، St. Martin's Press، New York، U.S.A.
    8. Dahlberg، (2005). Playing the other and Killing the other in Contemporary Computer Games. Paper presented at the Critical Legal Conference، University of Kent، Canterbury، USA.
    9. DFC Intelligence. (2021. October 19). DFC Intelligence Forecasts Worldwide Video Game Market to Reach $29 Billion by 2025. Retrieved From. http://www.dfcint.com/wp/?p=307
    10. Gagnon، (2019). Invading Your Hearts and Minds: Call of Duty and the (Re)Writing of Militarism in U.S. Digital Games and Popular Culture، European journal of American studies، 7(13).
    11. Galloway، (2004). Social Realism in Gaming، Journal of Game Studies، 4(1).
    12. Hall، (2003). Representation: Cultural Representations and Signifying Practices، Sage Publication، London.
    13. Huntemann، ، & Payne، M. T. (2018). Joystick soldiers: The politics of play in military video games. Routledge، London، UK
    14. King، ، Delfabbro، P.، & Griffiths، M. (2019). Video Game Structural Characteristics: A New Psychological Taxonomy. International Journal of Mental Health and Addiction، 8(1)، 90-106.
    15. Maheswara، ، & Fatwa، N. (2021). Representation of Middle Eastern Islamic Locality in Video Games. Journal Kajian Islam Dan Budaya، 19(1)، 141-151.
    16. Marshall، ، Rossman، G. & Blanco، G. (2021). Designing Qualitative Research (7th Edition). Thousands Oaks، California: SAGE Publications.
    17. Max، ، Birk.، C.، Atkins، J.، T. & Bowey، R. (2016). Fostering intrinsic Motivation through Avatar Identification in Digital Games، In Proceedings of the 2016 CHI Conference on Human Factors in Computing System.
    18. Mehrabi، & Chen، V.H.H. (2018). Interactivity in Massively Multiplayer Online Games: A concept explication، Published in Proceedings of the 7th International Conference on Advances in Computer Entertainment Technology، Taipei، Taiwan، Pages 78-90، DOI: 10.1145/1971656، ISBN: 978-1-60558-863-6,
    19. Orgad، (2012). Media Representation and the Global Imagination. (2014)، European Journal of Communication، 29(3)، 386–387.
    20. Power، (2007). Digitized virtuosity: video war games and post-9/11 cyber-deterrence. Journal of Security Dialogue، 38(2)، 271-288
    21. Šisler، (2006). Representation and Self-Representation: Arabs and Muslims in Digital
      Games. In Gaming Realities: A Challenge for Digital Culture. Santorineos، M.، Dimitriadi، N. (Ed.). Athens، Greece: Fournos (pp. 85 – 92).
    22. Šisler، (2019). Procedural religion: Methodological reflections on studying religion in video games، New Media & Society، 19 (1)، 126-139
    23. Sparrow، ، Harrison، R.، Oakley، J. & Keogh، B. (2018). Playing for Fun، Training for War: Can Popular Claims About Recreational Video Gaming and Military Simulations be Reconciled? Games and Culture,6(13)، 13-25
    24. Stromer-Galley، (2019). Interactivity-as-product and interactivity-as-process. The Information Society Journal، 20(5)، 391-394.
    25. Weber، ، Bates، C.، & Behr، K. M. (2020). Developing a Metric for Interactivity in Video Games:The video game interactivity-scale (VGI-scale). Paper presented at the annual meeting of the International Communication Association (ICA)، TBA، Boston، USA.
    26. Wise، & Reeves، B. (2017). The Effect of User Control on the Cognitive and Emotional Processing of Pictures. Media Psychology، 9(3), 549-566.