The main factors affecting the commercialization of cultural industries

Document Type : Research Article

Authors

1 Senior expert in cultural management and planning/researcher in the field of culture and cultural industries

2 Senior expert/ cultural management and planning

3 Ph.D. student of cultural policy/Imam Sadeq University

10.30497/lcc.2024.245083.1108

Abstract

Commercialization is an important part of the development process in the production and distribution of cultural industries and is one of the requirements for successful entry into the consumer market. The requirement for the realization of this is to create suitable platforms that, while providing economic value, preserve and expand cultural values inside and outside the borders of the country. Cultural industries carry the ideas, symbols and lifestyle of the people of the society and have different roles of informing, entertaining, creating identity and influencing the cultural experiences of the people of the society. In this research, in addition to presenting the concepts of commercialization of cultural industries, in order to balance between commercial ability and maintaining the value of cultural products in the commercialization of cultural industries, expert opinions have been obtained. The participants of the qualitative section included 10 experts in the field of creative and cultural industries, who used the semi-structured interview method to collect data and thematic analysis method to analyze the data in the qualitative section. The statistical community of the quantitative part includes 40 experts in the field of commercialization of creative and cultural industries, and the method of confirmatory factor analysis was used to determine the significance of the indicators and factor load. The results show that training in legal and financial laws, training in setting contracts, government policies and providing conditions for investment are the most important factors in the commercialization of cultural industries. Also, there is a high correlation between legal and political, cultural-social and economic factors in the commercialization of cultural industries.

Keywords

Main Subjects

آزاد، ناصر؛ محمدی پور، مجتبی و نقدی، بهمن (1397). چالش‌های تجاری‌سازی محصولات دانش‌بنیان با تأکید بر بخش بازاریابی و مالی (مورد مطالعه: پارک فناوری دانشگاه تهران). اقتصاد مالی، (44)12، 208-189
اسمیت، فیلیپ و رایلی، الگزندر (1394). نظریه فرهنگی (محسن ثلاثی، ترجمه). تهران: نشر علمی (نشر اثر اصلی 2009).
اینگلهارت، رونالد، (1382). تحول فرهنگی در جامعه پیشرفته صنعتی، ترجمه مریم وتر، تهران؛ کویر.
تراسبی، دیوید (1393). اقتصاد سیاست فرهنگی (سوسن علائی، ترجمه)، تهران: انتشارات سوره مهر (نشر اثر اصلی 2010).
جعفری تبریزی، محمدتقی (1379). فرهنگ پیرو، فرهنگ پیشرو، تهران: موسسه تدوین و نشر آثار استاد علامه محمد تقی جعفری،146-155
چاوش­باشی، فرزانه؛ زین‌الدینی، زینب و حاجی حتم لو، وحید(1400). فرهنگ و رشد اقتصادی، تهران: انتشارات نورا  
ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز (1396). مروری بر عملکرد ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز، تهران: انتشارات دانش بنیان فناور
شوال­پور، سعید و کهنی، علی (1393). تجاری‌سازی در صنایع فرهنگی و خلاق ایران: آسیب­ها و چالش‌ها، دومین کنفرانس بین‌المللی تجاری‌سازی فناوری.
طباطبایی‌نیا، بهزاد؛ بیدرام، رسول؛ طایی، حسن وابتهاج، سامه(1396)، نقش مراکز توسعه کسب و کار در تجاری‌سازی صنایع خلاق، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه هنر اصفهان
غفاری، بهرام، حسامی، حسام زند (1396). شناسایی و استخراج میزان تأثیر عوامل مؤثر بر موفقیت تجاری‌سازی پروژه‌‌های توسعه فناوری. سیاست نامه علم و فناوری، (2)7، 28-17.
فلاح، افشین (1391). بررسی روش‌های تولید و ساماندهی آمار صنایع فرهنگی. پژوهشکده آمار، گروه پژوهشی طرح‌های فنی و روش‌های آماری
محمدی، فهیمه؛ ذاکری، امیر و عبدالحمید، مهدی (1402). ساختاردهی به مسائل صادرات صنایع خلاق و فرهنگی. نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بین‌المللی، (1) 6: 65-82.
معظمی گودرزی، ابراهیم (1392). چارچوب آمارهای یونسکو: چالش‌ها و راهکارها؛ دوماهنامه آمار، شماره2
ملکی‌فر، عقیل و کیقبادی، مرضیه (1393). فرصت تاریخی صنایع فرهنگی، صنایع خلاق. تهران: نشر آینده پژوه
ملکی‌فر، سیاوش؛ قاضی نوری، سید سپهر؛ قانعی راد، محمدامین و  موسوی، آرش (1397). شناسایی و تحلیل رویکردهای موجود و مطلوب در صنایع فرهنگی کشور مبتنی بر دیدگاه ذینفعان،  مطالعات راهبردی سیاست‌گذاری عمومی. (26) 8، 17-39
مهدنژاد، حافظ و اشتری، حسن (1395). تبیین نقش کلیدی صنایع خلاق و فرهنگی در اقتصاد سده بیست و یکم، اولین همایش ملی اقتصاد خلاق، تهران،https://civilica.com/doc/616171
نظری­فر، فرهاد و میرشاه­ولایتی، فرزانه (1394). مدل نظام نوآوری در محصولات فرهنگی، راهبرد فرهنگ(31)،43
نقیب‌السادات، سیدرضا (1388). اقتصاد فرهنگ و صنایع فرهنگی، کتاب ماه علوم اجتماعی، شماره 16
رزقی شیرسوار، هادی و عمرانی صباغی، محمدحسین (1393). راهکارهای توسعه‌ صادرات کالاهای فرهنگی درعصر جهانی‌شدن، مطالعات راهبردی سیاست‌گذاری عمومی(مطالعات راهبردی جهانی شدن)، شماره 11  
وجدانی، محمد؛ قیدرلو، کمیل؛ سلیمانی، محمد وشوال­پور، سعید (1401). جایگاه صنایع خلاق و فرهنگی در اقتصاد جمهوری اسلامی ایران؛ دلالت‌هایی برای تحقق اهداف الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه امام صادق (ع).
 
Adorno, T., Horkheimer, M. (2006). Apšvietos dialektika. Vilnius: Margi raštai.: 161-188
and Market Contestation in Global Context”. Urban Affairs Review, Vol. 39 (4):461-490.
Annoni P, Kozovska K. EU Regional Competitiveness Index (RCI) 2010. EUR 24346 EN. Luxembourg (Luxembourg): Publications Office of the European Union; 2010. JRC58169
Barrese, L., & Pareja-Eastaway, M. (2020). Glocalisation dynamics: The appropriation of the ‘creative turn’discourse in Buenos Aires, Argentina (2007–2015). City, Culture and Society, 21, 100343.
Christiaan De Beukelaer (2015), Developing Cultural Industries
Deloitte(A report),(2021). The Future of the Creative Economy
De Beukelaer, C(2015)., Developing Cultural Industries., European Cultural Foundation, Amsterdam
EENC Ad hoc question (2015). New Business Models in the Cultural and Creative Sectors (CCSs)
Florida, R. (2004). The Flight of the Creative Class: The New Global Competition for Talent. New York:Basic Books.
 Hartley,j., Wen, W., Siling Li, H(2007)., Creative Economy and Culture: Challenges, Changes and Futures for the Creative Industries
Ieva Vitkauskaitė “Cultural industries in public policy”, Journal of International Studies, Vol. 8, No 1, 2015, pp. 208-222.
Lash, s. and J.Urry(1994). Ecconomies of Signs and Space.London:Sage
O’Connor, Justin. 2010. The Cultural and Creative Industries: A Literature Review. 2nd ed. Newcastle upon Tyne: Creativity Culture and Education.
O’Connor, Justin. 2011. “The Cultural and Creative Industries: A Critical History.” Ekonomiaz78 (3): 24–45.
Rebentisch, J., and Trautmann, F. (2018). The idea of the culture industry. The Routledge Companion to the Frankfurt School. Routledge, 19-31.
Scott, A. (2004). “Cultural-Product Industries and Urban Economic Development: Prospects for Growth
Throsby, David (2001). Economics and Culture. Cambridge University Press
UK Government Department for Culture, Media, and Sport (DCMS) (2001). Creative industries mapping document 2001, 2nd edition.
UNCTAD (2010). Creative Economy Report, UNDP-UNCTAD
UNESCO (2009). Understanding creative industries: Cultural statistics for public policy, UNESCO, http://portal.unesco.org/culture/en/files/10212/11142616121cultural_stat_EN.pdf/cultural_stat_EN.pdf
UNESCO (2012), Measuring the economic contribution of cultural industries, p:7-8
UNESCO, "Creative Economy Report 2013: Widening Local Development Pathways". World Intellectual Property Organization (WIPO) and United Nations Development Programme (UNDP), 2013.
Wang, S. L., Gu, Q., Von Glinow, M. A., & Hirsch, P. (2020). Cultural industries in international business research: Progress and prospect. Journal of International Business Studies, 51(4), 665–692.