Analysis of the communication model of the Prophet of Islam with the opponents (weak believers) in Medina with an emphasis on Al-Mizan's interpretation

Document Type : Research Article

Authors

1 شهرک صادقیه حکمت ۵ پلاک ۲۳

2 Member of the academic staff of the research institute of the field and university

3 Assistant Professor, Department of Culture and Civilization, Imam Sadegh University

10.30497/lcc.2024.245559.1114

Abstract

Paying attention to the duality of the concept of faith has a brief indication of the difference in the Prophet's communication with each of the levels of believers. For this purpose, the present study seeks to analyze the communication between the Prophet and the weak believers. Those with weak faith are believers who have escaped from war, who are companions of hypocrites and infidels, who have ignorant visions, etc., who are about to lose their faith and become disbelievers. The current research collected the data available in Al-Mizan's interpretation about the Prophet's communication with weak believers. This compilation was done in a comparative way and based on Mohsenian Rad's "source of meaning" model. After collecting, the collected data was analyzed using thematic analysis method, and from that analysis, 5 inclusive codes were found: "The source of the meaning of the Prophet", "The source of the meaning of weak faiths", "The content of the message of the Prophet", "The content of the message of weak faiths", "Immaterial context" And "interference" was extracted. The findings of the research showed that the Prophet sought to influence with his vision and special tendency. For this purpose, it has tried to prevent jamming. He has communicated with the weak-believers with different verbal and non-verbal contents, such as: "remembering God's help, certainty of the end, not changing the end by fleeing the war in response to the weak-believers fleeing from the war and giving them an excuse to fight jihad", "no permission" To get booty and reminder of the smallness of life in this world in response to the worldliness of weak believers" and...

Keywords

Main Subjects

قرآن کریم.
احمدزاده، سیدمصطفی (۱۳۹۸ش)، چیستی ایمان در قرآن کریم به روش تحلیل محتوای کیفی، مطالعات قرآن و حدیث، ۲۴ (۲)،  ۱۶۴-۱۳۵.
برزویی، محمدرضا (۱۳۹۵). شیوه‌های ارتباطی مدعیان دروغین مهدویت در عصر غیبت با تأکید بر فرقه بهائیت، فصلنامه مشرق موعود، سال دهم، ۴ (۱۰)، ۲۱۳-۲۳۵.
تانکارد، جیمز و سورین، ورنر جوزف (۱۳۹۳)، نظریه‌های ارتباطات، مترجم علیرضا دهقان، تهران: موسسه چاپ و انتشارات دانشگاه تهران.
حاجی صادقی، عبدالله (۱۳۹۰ش)، سیمای یهود در قرآن، قم: انتشارات زمزم هدایت.
خراسانی، علی (۱۳۹۷ش). شرک ربوبی مشرکان عصر نزول در آینه تفسیر تطبیقی با تمرکز بر آیه ۳۱ سوره یونس، پژوهش‌های تفسیر تطبیقی، ۷ (۴)، ۱۵۳-۱۳۷.
رزاقی، افشین (۱۳۸۲).  نظریه‌های ارتباطات اجتماعی، تهران: پیکان.
سبحانی، جعفر (۱۴۱۶ق). الایمان و الکفر فی الکتاب و السنه، قم: مؤسسة الإمام الصّادق(علیه­السلام).
 ضیاء فر، سعید (۱۳۸۶). شئون پیامبر اسلام و نقش آن در اجتهاد، فقه؛ کاوشی نو در فقه اسلامی، شماره ۵۴، ۷۸-۳۶.
طباطبایی، محمدحسین (۱۳۹۰ق)، المیزان فى تفسیر القرآن، قم: انتشارات جامعه‏ مدرسین حوزه علمیه، چاپ پنجم.
طبرسی، حسن بن فضل (۱۳۷۰ش). مکارم الاخلاق، محقق محمد الحسین الاعلمی، قم: مؤسسة الأعلمی للمطبوعات.
طبرسی، حسن بن فضل (۱۴۱۵ق). مجمع البیان فی تفسیر القرآن، جلد ۹، بیروت: مؤسسة الأعلمی للمطبوعات.
کلینى، محمد بن یعقوب (۱۳۶۵ش).‏‏ الکافی، محقق على اکبر غفارى و محمد آخوندى، تهران: انتشارات دار الکتب الإسلامیة، چاپ چهارم.
مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى (1403ق)، بحارالأنوار، جلد ۳۵ و۷۲، بیروت: دار إحیاء التراث العربی‏، ‏‏چاپ دوم‏.
محسنیان‌راد، مهدی (۱۳۹۶). ارتباط شناسی ویرایش ۲: با تجدید نظر و اضافات، تهران: انتشارات سروش، چاپ هفدهم.
محسنیان راد، مهدی (۱۳۹۶ب). ارتباطات انسانی، تهران: سمت.
مطهری، مرتضی (۱۳۸۹). مجموعه آثار جلد ۲۱، تهران: صدرا.
واقدی، محمدبن عمر (۱۴۰۹ق). المغازی، محقق: مارسدن جونس، لبنان -بیروت: موسسه الاعلمی للمطبوعات.
همتی گلیان، عبدالله (۱۳۹۱). مسیحیت در حجاز و غرب جزیره العرب مقارن ظهور اسلام، پژوهشنامه تاریخ تمدن اسلامی، ۱ (۴۵)، ۱۴۱-۱۳۱.
Adler, Ronald B. & Roodma, George (2009). Understandig Human Communication, 10th edition. New York: Oxford University press.
Braun, V. & Clarke, V. (2006), “Using thematic analysis in psychology”, Qualitative Research in Psychology, Vol. 3, No. 2, Pp. 77-101.
Braun, V. &  Clarke, V. & Hayfield, N. & Terry, G. (2019), Thematic Analysis, In Pranee Liamputtong (Editor), Handbook of Research Methods in Health Social Sciences(pp. 843-860). Singapore: Springer.
DeVito, Joseph A,.(2013). The interpersonal communication book. New York: pearson.