الگویابی ساختاری ـ تفسیری از عوامل درک فناوری به‌عنوان یک سیستم دانشی عمل‌پذیر در صنعت مطبوعات.

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیات علمی گروه مدیریت صنعتی دانشکده معارف اسلامی و مدیریت دانشگاه امام صادق(ع)، تهران، ایران

2 کارشناس ارشد، مدیریت رسانه، دانشگاه سوره، دانشکده فرهنگ و ارتباطات

چکیده

مفهوم فناوری در حال تغییر از فناوری با زمینه محدود به فناوری با زمینه گسترده و از فناوری سخت به فناوری نرم است؛ حال پژوهش حاضر به دنبال استخراج عناصر اصلی پذیرش فناوری نرم در صنعت مطبوعات به‌منظور ارائه بستری اطمینان‌بخش برای استقرار فناوری نرم است. این پژوهش ازنظر هدف کاربردی ـ بنیادی بوده و با رویکرد ترکیبی انجام شد. در بخش کیفی از روش تحلیل مضمون و در بخش کمی از روش ساختاری ـ تفسیری استفاده کرده است. جامعه پژوهش در بخش کیفی خبرگان سازمانی و دانشگاهی صنعت مطبوعات و در بخش کمی مدیران و کارشناسان ارشد حاضر در موسسه مطبوعاتی ایران بودند. در گام اول پژوهش، پس از مصاحبه با 11 نفر از خبرگان و فعالان حوزه رسانه و فناوری و رسیدن به اشباع نظری و تحلیل و بررسی مصاحبه به روش تحلیل مضمون، 105 مضامین پایه و 32 مضامین سازمان دهنده و درنهایت 9 مضمون فراگیر شناسایی شد. در گام دوم پژوهش با استفاده از تکنیک مدل‌سازی ساختاری_تفسیری توسط 11 نفر از مدیران و کارشناسان حاضر در موسسه مطبوعاتی ایران و تحلیل پرسشنامه‌ها در نرم‌افزار MATLAB، موقعیت، میزان اهمیت، اثرگذاری (نفوذ) و اثرپذیری (وابستگی) عناصر استخراج‌شده در پنج سطح ارائه شد؛ در سطح اول انگیزش و نگرش مثبت نیروی انسانی، سطح دوم تحول‌گرایی سیستم مدیریت، سطح سوم پویایی ساختار سازمانی، توانمندسازی منابع انسانی و گستردگی شبکه ارتباطات داخلی و خارجی، سطح چهارم رقبا و متغیر بودن محیط، یادگیرنده بودن فرهنگ‌سازمانی و مشتری محور بودن استراتژی سازمان و درنهایت سطح پنجم ماهیت کاربردی پذیرش فناوری نرم شناسایی‌شده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

  •  

    • آذر، عادل؛ خسروانی، فرزانه؛ جلالی، رضا. (1397)، تحقیق در عملیات نرم، انتشارات سازمان مدیریت صنعتی.
    • اصغرپور، محمدجواد. (1392)، تصمیم گیری‌های چند معیاره. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
    • بخشی، بهاره و پیشنمازی، پروانه. (۱۳۸۹). ساختارشکنی ارتباطات انسانی در شبکه وب. کنفرانس بین‌المللی روابط عمومی ایران. دوره ششم. تهران. شرکت زیراکس ایران.
    • بیابانی، غلامحسین. (۱۳۹۶). بررسی واکاوی مسئولیت‌های اجتماعی رسانه. مطالعات رسانه ای. سال دوازدهم. شماره اول. صص ۵۵-۶۷.
    • تقوی، محمدتقی؛ زیادخانی قاسمی، احد؛ ارجمندفر، سجاد؛ آقایی، مجتبی (۱۳۹۶). تأثیر رسانه‌های اجتماعی برخلاقیت کارکنان با رویکرد مدیریت دانش (مطالعه موردی: کارکنان شرکت مخابرات استان تهران). سومین کنفرانس بین‌المللی خلاقیت و نوآوری. شهریور ۱۳۹۶. شیراز.
    • جهانشاهی، امید (۱۳۹۴). رسانه‌های اجتماعی و استراتژی‌های نوظهور. مجله رسانه. سال بیست و ششم. شماره ۴. صص ۳۳-۴۷.
    • حمزه‌پور، مهدی؛ خطیبی، علیرضا (1397). فناوری نرم تحول جهانی فناوری، جین زویینگ، انتشارات دانشگاه امام صادق (علیه‌السلام). تهران.
    • فرهنگی، علی‌اکبر و همکاران (1388). طراحی مدل تعامل مدیریت رسانه و فناوری‌های نوین اطلاعاتی و ارتباطی، فصلنامه پژوهش‌های ارتباطی، سال 16 شماره 4.
    • مصلح، علی­نقی؛ نظری، محمد (1395). طراحی مدل انتقال فناوری نرم تجاری با رویکرد برنامه‌ریزی تعاملی (مورد کاوی: بنگاه‌های کوچک و متوسط شهرک صنعتی آق‌قلا). رساله دکتری مدیریت سیستم‌ها، دانشگاه شیراز.
    • Ahmad، ، & Siddiqui، J. (2016). IT/IS issues and challenges in Indian SMES: An interpretive structural modeling (ISM) approach. International Journal، 4(1)، 408-419.
    • Akour، (2010). Factors influencing faculty computer Literacy and use in Jordan: A multivariate analysis.
    • Allard، Matt(2014). Comment: Social Media And The Future of TV News. social-media-and-the-future-of-journalism. No 42. PP 89 – 112.
    • Bhasin، ، & Burcher، P. (2006). Lean viewed as a philosophy. Journal of manufacturing technology management.
    • Botchie، ، Sarpong، D.، & Bi، J. (2018). A comparative study of appropriateness and mechanisms of hard and soft technologies transfer. Technological Forecasting and Social Change، 131، 214-226.
    • Braun، ، Van Der Beek، P.، & Batt، G. (2006). Quantitative thermochronology: numerical methods for the interpretation of thermochronological data. Cambridge University Press.
    • Burgess، F. & Gules، H. K. (1998). Buyer–Supplier Relationships in Firms Adopting Advanced Manufacturing Technology: an Empirical Analysis of the Implementation of Hard and Soft Technologies. Journal of Engineering and Technology Management، 15(2)، pp. 127-152.
    • De Grood، ، Raissi، A.، Kwon، Y.، & Santana، M. J. (2016). Adoption of e-health technology by physicians: a scoping review. Journal of multidisciplinary healthcare، 9، 335.
    • De Rosis، ، & Seghieri، C. (2015). Basic ICT adoption and use by general practitioners: an analysis of primary care systems in 31 European countries. BMC medical informatics and decision making، 15(1)، 1-16.
    • Dewan، ، & Min، C. K. (1997). The substitution of information technology for other factors of production: A firm level analysis. Management science، 43(12)، 1660-1675.
    • Diaz، S.، Gil، M. J. Á.، & Machuca، J. A. D. (2005). Performance measurement systems، competitive priorities، and advanced manufacturing technology: some evidence from the aeronautical sector. International Journal of Operations & Production Management، 25(8)، 781-799.
    • Dobler، W.; Burt، D. & Lee Jr، L. (1990). Purchasing and Materials Management: Text and Cases، NY: McGraw-Hill Companies.
    • Durand، ، & Dubreuil، M. (2001). Humanizing the future: managing change with soft technology. Foresight-The journal of future studies، strategic thinking and policy، 3(4)، 285-295.
    • Gibson، ، Savalani، M. M.، Christopher، X. L.، Olkowski، R.، Ekaputra، A. K.، Tan، K. C.، & Hutmacher، D. W. (2009). Towards a medium/high load-bearing scaffold fabrication system. Tsinghua Science and Technology، 14(S1)، 13-19.
    • Griffiths، ، Keirns، N.، Strayer، E.، Sadler، T.، Cody-Rydzewski، S.، Scaramuzzo، G.، ... & Jones، F. (2012). Media and Technology in Society. Introduction to Sociology 2e.
    • Hinton، (2013). Understanding Social Media. SAGE Publication.
    • Hodge، (1998). The Midrand area: An emerging high‐technology cluster?. Development Southern Africa، 15(5)، 851-873.
    • Igbaria، ، & Iivari، J. (1995). The effects of self-efficacy on computer usage. Omega، 23(6)، 587-605.
    • Jensen، B.; Johnson، B.; Lorenz، E. & Lundvall، B. Å. (2007). The Learning Economy and the Economics of Hope، Anthem Press.
    • Jin، (2011). Global technological change: From hard technology to soft technology. Intellect Books.
    • Kümpel، S.، Karnowski، V.، & Keyling، T. (2015). News sharing in social media: A review of current research on news sharing users، content، and networks. Social media+ society، 1(2)، 2056305115610141.
    • Ma، ، Oxley، L.، Gibson، J.، & Kim، B. (2008). China's energy economy: Technical change، factor demand and interfactor/interfuel substitution. Energy Economics، 30(5)، 2167-2183.
    • Monika K& Mahesh J & Gurdip S. (2014). Determinants of corporate social responsibility disclosures: Evidence from India. Advances in Accounting. incorporating Advances in International Accounting. vol30.pp 217 - 229
    • Muhammad، H.، & Yafooz، W. M. (2018). Factors Affecting Strategic Planning of Information and Communication Technologies Use by Academic Libraries. International Journal of Data Science Research، 1(1)، 8-14.
    • Mullins، ، & Crowe، J. (1999). Technology transfer: a roadmap. College and University Auditor، 43(1)، 4-17.
    • Othman، F. I.، Chan، T.، Foo، E.، Nelson، K. J.، & Timbrell، G. T. (2011، August). Barriers to information technology governance adoption: a preliminary empirical investigation. In Proceedings of 15th International Business Information Management Association Conference (pp. 1771-1787).
    • Pizzi، ، & Mittal، K. L. (2017). Handbook of adhesive technology. CRC press.
    • Sobhani Nezhad، ، Norouzi، A.، Amani، J.، & Hayat، A. (2009). Role of organizational support، computer experience، anxiety and self efficacy in predicting computer use. Journal of educational psychology studies، 11، 45-68.
    • Van House، A. (2004). Science and technology studies and information studies. Annual Review of Information Science and Technology (ARIST)، 38، 3-86.
    • Wing، ، Langelier، M.، Continelli، T.، & Armstrong، D. (2003). Data for decisions: The HIM workforce and workplace—2002 member survey. American Health Information Management Association.