اهداف و چشم انداز

اهداف و سیاست‌های دوفصلنامه علمی «پژوهش نامه فرهنگ و رسانه» (نامه فرهنگ و ارتباطات) 

 

1. اهداف:

1-1. به منظور پیشبرد و ارتقای علم، توسعه کمی و کیفی مقاله‌های علمی ـ ترویجی، بهبود بخشیدن به امور آموزشی و پژوهشی، عرضه نتایج تحقیقات پژوهشگران، ایجاد ارتباط میان مراکز آموزشی، پژوهشی، شناخت و معرفی خلاقیت‌های علمی در زمینه موضوعات جدید در سطح ملی و بین‌المللی، نشریه«پژوهش نامه فرهنگ و رسانه» (نامه فرهنگ و ارتباطات)  تشکیل گردید.

1-2. تعداد بسیار محدود نشریات علمی ـ ترویجی حوزه علوم اجتماعی و مطالعات فرهنگ و تمدن در کشور در عین آمار رو به افزایش فارغ‌التحصیلان و اساتید، لزوم رویکرد اسلامی و رهیافت مسئله‌محور به نظام فرهنگی ارتباطی جمهوری اسلامی، توسعه کمی و رسمی مطالعات میان رشته‌ای فرهنگ و ارتباطات در سه سطح «تحلیل تمدنی»، «حکمرانی دولتی» و «اجتماع انسانی» از ضرورت‌های راه‌اندازی نشریه علمی «پژوهش نامه فرهنگ و رسانه» (نامه فرهنگ و ارتباطات) می‌باشد.

1-3. اهداف تشکیل نشریه «پژوهش نامه فرهنگ و رسانه» (نامه فرهنگ و ارتباطات) : تأمین خلأ نشریه و روزنامه‌نگاری علمی و تخصصی در حوزه میان‌رشته‌ای فرهنگ و ارتباطات ایران با بیش از 10 عرصه موضوعی (گردشگردی فرهنگی/ اقتصاد و حقوق فرهنگ و رسانه/ میراث و مناسک/ دیپلماسی عمومی و میان‌فرهنگی/ خبر و روابط عمومی/ تمدن‌نوین و آینده‌پژوهی فرهنگی/ مطالعات آموزش و پرورش/ تولید و مصرف رسانه/ فضای مجازی و سایر موضوعات مرتبط).

1-4. تقویت مرجعیت علمی در رویکرد اسلامی به مسائل، نظریات و ادبیات حوزه فرهنگ و ارتباطات 

1-5. ترغیب و تشویق دانشجویان تحصیلات تکمیلی مطالعات فرهنگی، ارتباطات و جامعه‌شناسی به مطالعات نظری، راهبردی و پژوهش‌های میان‌رشته‌ای.

1-6. انتشار مقالات متعدد حاصل از طرح‌های پژوهشی، همایش‌ها و سمینار‌های حوزه فرهنگ و ارتباطات.

1-7. انعکاس و انتشار عمومی و فوری ظرفیت علمی و مطالعاتی فارغ‌التحصیلان حوزه فرهنگ و ارتباطات ایران که در قالب پایان‌نامه‌های متعدد کارشناسی‌ارشد و تحقیقات دکتری وجود دارد.

2. محورهای تخصصی:

  1. سازمان و سیاست‌های فرهنگی، تدوین، اجرا و ارزیابی.
  2. دیپلماسی عمومی و ارتباطات میان فرهنگی.
  3. جهانگردی فرهنگی، حج و زیارت.
  4. اقتصاد و حقوق فرهنگ و رسانه در ایران.
  5. فقه و اخلاق خبر، روابط عمومی و سواد رسانه‌ای.
  6. مطالعات تمدن نوین اسلامی و آینده‌پژوهی فرهنگی.
  7. مطالعات آموزش و پرورش ایران.
  8. تولید و مصرف رسانه‌ای و الگوی سبک زندگی اسلامی.
  9. فقه و اخلاق فضای مجازی.
  10. اندیشه فرهنگی ارتباطی مسلمین و دوره معاصر.
  11. نظریه‌پردازی اسلامی فرهنگ و ارتباطات.
  12. رویکرد فرهنگی ارتباطی به خانواده و مناسبات جنسی.
  13. سایر موضوعات مرتبط.