ارتباطات اقناعی آگهی های تولیدی سازمان آبفا با محوریت صرفه‌جویی آب: مورد مطالعه آگهی های سال 1396

نوع مقاله : مقاله ترویجی

نویسنده

کارشناسی ارشد رشته معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات

چکیده

اقناع افکار عمومی در مسایل مختلف از جمله صرفه‌جویی مصرف آب از موضوعات بسیار مهم کشور به حساب می‌آید. برای صحبت از متقاعد‌سازی و تغییر رفتار عموم مردم لازم است ابتدا مفاهیم اصلی مبحث تغییر رفتار، از جمله فرهنگ و آداب و رسوم جمهوری اسلامی ایران مورد بحث و بررسی قرار گیرد.
مسأله مدیریت منابع و مصرف آب در جهان و به خصوص در کشور ما که عموم مناطق آن در معرض خشکسالی قرار دارد از مسایل با اولویت مهم کشور به حساب می‌آید و لازم است پژوهشگران موضوعات مختلف از جمله علوم اجتماعی و علوم ارتباطات برای حل این مسأله به کمک بشتابند. اهمیت مسأله صرفه‌جویی و هدایت مردم به اصلاح رفتارهای غلط خود، ما را بر آن داشت تا مورد مطالعه را بررسی تلاش‌های وزارت نیرو برای متقاعدسازی مردم در مصرف بهینه آب از طریق نشانه‌شناسی آگهی‌های تولید شده قرار دهیم. همچنین ساختارهای اقناعی آگهی‌ها و نقاط قوت و ضعف پیام‌ها مورد واکاوی دقیق قرار گرفت. در واقع در پی بررسی، تلاش‌های صورت گرفته از جانب فرستنده می‌باشد و اثر آن بر گیرنده(مخاطب) نیست.
این پژوهش به بررسی پنج پوستر در حوزه مصرف بهینه آب با شاخص تکنیک‌های اقناعی، پرداخته است. جمع‌بندی عموم آگهی‌های تولیدی آن است که؛ از تکنیک‌های اقناعی بهره برده‌اند، اما برنامه‌ریزی هدفمند و منسجم در تولید آگهی‌ها مشاهده نشده است. تکنیک درشت‌نمایی پیام و واقعیت، بیشترین استفاده را در تکنیک‌های اقناعی داشته است.

کلیدواژه‌ها

  1.  

    1. قرآن کریم.
    2. آملی، جواد(1386). اسلام و محیط زیست، قم: اسرا،.
    3. احمدی دهکاء، ریحانه(1395). شیوه اقناع و تبلیغ، تهران: ادیبان روز.
    4. احمدعلی‌نژاد، بیتا (1390). بررسی زبان تبلیغ و فنون اقناع در تبلیغات تلویزیون، پایان‌نامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.
    5. ارمغانی، مریم (1393). بررسی مقایسه‌ای بیلبوردهای فارسی و انگلیسی از منظر فنون اقناع، پایان‌نامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.
    6. بدار، لوک و ژوزه دزیل و لوک لامارش. روان‌شناسی اجتماعی، حمزه گنجی، تهران: ساوالان، 1383.
    7. برکت، بهزاد و طیبه افتخاری(1389). ((نشانه‌شناسی شعر: کاربست نظریه مایکل ریفاتر، بر شعر ای مرز پر گهر فروغ فرخزاد))، جستار‌های زبانی، 4. 109-130.
    8. بشیر، حسن(1389). تعزیه، تهران: دانشگاه امام صادق(علیه‌السلام).
    9. بوردن، اد(1379). بعد فرهنگی ارتباطات برای توسعه، مهر سیما فلسفی، چاپ اول، تهران: مرکز تحقیقات و مطالعه سنجش برنامه‌ای صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران.
    10. جاوت، گارث و ادانل، ویکتوریا (1390). تبلیغات و اقناع، ترجمه: حسین افخمی، تهران: همشهری.
    11. جوکار، سمانه(1395). مطالعة شیوه‌های اقناع در آگهی‌های بازرگانی تلویزیون ایران و مقایسة آن با آگهی‌های بازرگانی شبکه‌های فارسی زبان خارجی، پایان‌نامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت.
    12. حکیم آرا، محمدعلی(1390). بررسی ساختار و محتوای برنامه‌های شبکه تلویزیونی ماهواره‌ای بی بی سی فارسی، تهران: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
    13. حسین‌پور اول، مهدی(1394). اصول و فنون مذاکره و اقناع ارکان طرح در مهندسی و مدیریت ساخت (مطالعه موردی- طرح‌های توسعه منابع آب از دیدگاه شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی)، پایان‌نامه کارشناسی ارشد دانشگاه فردوسی مشهد.چندلر، دانیل. مبانی نشانه‌شناسی، مهدی پارسا، تهران: هرمس.
    14. دهقان، حسین و پورضا، کریم و سرا، ناصر(1395). ((عوامل مؤثر بر سرانه مصرف آب خانواده‌های تهرانی))، راهبرد‌های اجتماعی فرهنگی، (19)، 245- 268.
    15. رابرت، بارون و برن، دونا(1389). روان‌شناسی اجتماعی، علی تحصیلی، تهران: آمه.
    16. سرافراز، حسین(1392). نشانه‌شناسی فرهنگ، هنر و ارتباطات، تهران: دانشگاه امام صادق(علیه السلام).
    17. سورین، ورنر جی و تانکارد، جیمز دبیلو(1384). نظریه­های ارتباطات، علیرضا دهقان، جلد دوم، تهران: انتشارات دانشگاه.
    18. گروه نویسندگان دانشگاه هاروارد(1394). ترغیب و اقناع دیگران: راه‌حل‌های کارشناسانه برای چالش‌های هرروزی، سینا قربانلو، تهران: انتشارات مبلغان.
    19. مک براید، شن(1369). یک جهان و چندین صدا، ایرج پادف، تهران: سروش.