نوع مقاله : مقاله ترویجی
نویسنده
دانشآموخته کارشناسی ارشد، رشته مطالعات زنان، دانشگاه علوم و تحقیقات تهران.
چکیده
فرهنگ اقتصادی زیربنای توسعه محسوب میشود و زنان در شکلدهی به فرهنگ اقتصادی جامعه نقش مهمی ایفا مینمایند. نقش مربیگری زنان در جامعه موجب میشود تا رفتارها و نگرشهای اقتصادی ایشان خصوصاً در بعد مصرف، بستر تربیتی را برای توسعه جامعه فراهم نماید. مؤلفههای اصلی مصرف یعنی سطح مصرف و چگونگی مصرف در بستر خانواده و توسط مادران شکل میگیرد. این مقاله نقش زنان را در شکلگیری فرهنگ اقتصادی مطلوب با توجه به مفاهیم موجود در سیاستهای اقتصاد مقاومتی، بررسی نموده است. یافتهها بیانگر آن است که با بهسازی و ارتقاء فرهنگ مصرفی زنان، تولیدگرایی نیز در میان ایشان افزایش مییابد. اصلاح فرهنگ مصرفی و افزایش روحیه تولیدگرایی، زمینهساز توسعه اقتصادی بوده و این با اهداف سیاستهای اقتصاد مقاومتی همسو میباشد.
کلیدواژهها