نوع مقاله : مقاله ترویجی
نویسنده
دانشآموخته کارشناسی ارشد دانشکده معارف اسلامی وفرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق علیه السلام، تهران، ایران
چکیده
تکنولوژیها و رسانههای نوین ارتباطی دگرگونیهایی را در جامعه و تعاملات میان افراد ایجاد کرده است. با توجه به رشد روزافزون رسانههای نوین در جامعه، نیاز به سواد رسانهای بیش از پیش احساس میشود. بر اساس تعریف ارائه شده از سوی مرکز سواد رسانهای، چهار عنصر دسترسی، تجزیه و تحلیل، ارزیابی و تولید محصول رسانهای ضروری دانسته شده است. از آنجایی که شناخت ظرفیتها، ویژگیها و پیشبینی آینده رسانههای نوین به طور کامل مشخص نیست، بنابراین نظریاتی که در زمینه سواد رسانهای مطرح میشود به طور کامل پوششدهنده همه سطوح سواد رسانهای نمیباشد. چرا که اکثر این نظریات پیرامون سه عنصر اول میباشد. در این مقاله پس از بیان تعریف، تاریخچه و هدف سواد رسانهای به بررسی نظریاتی که درباره سواد رسانهای و همچنین نظریات مرتبط با آن از جمله کاشت، مارپیچ سکوت، یادگیری اجتماعی و... پرداخته میشود. بررسی ویژگی رسانههای نوین و تحولات فناوریهای ارتباطی بیانگر این مسئله میباشد که نظریههای فوق به تنهایی قادر به تبیین تمام سطوح سواد رسانهای نیست و نیازمند رویکردهای نظری جدیدی در حوزه تولید پیام رسانهای در این حوزه میباشیم.
کلیدواژهها