بررسی فناوری و سیاست‌های هوشمندسازی مدارس در ایران با تأکید بر رایانک آموزشی

نوع مقاله : مقاله ترویجی

نویسنده

دانش آموخته کارشناسی ارشد دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق علیه السلام، تهران، ایران

چکیده

توسعه (به طور خاص توسعه فرهنگی) در عصر حاضر با گسترش فناوری‌های نوین همراه شده است. این حقیقت در همه ابعاد توسعه و توسعه فرهنگی قابل توجه است. آموزش نیز یکی از همین ابعاد است. در حقیقت توسعه آموزش‌ و پرورش الزاماً با ورود و گسترش فناوری‌های نوین همراه است. ورود فناوری‌های نوین به ‌نظام آموزش‌ و پرورش موضوعی است که در سال‌های اخیر مورد توجه مسئولان و سیاست‌گذاران داخلی واقع ‌شده است و با وجود توجه به آن در سیاست‌ها به علت گسترش فناوری‌ها و ورود تجهیزات نوینی مانند رایانک به عرصه آموزش، همچنان موضوع مهمی به شمار می‌رود. از سوی دیگر نیز روند توسعه تجهیزات هوشمند در آموزش‌ و پرورش نیز محل بحث بوده و آسیب‌شناسی آن می‌تواند برای سیاست‌گذاری‌های بعدی اهمیت فراوانی داشته باشد.
در پژوهش حاضر با مطالعه توسعه فرهنگی و ابعاد آن، ضرورت درون‌زا بودن توسعه نشان داده شده و توسعه تجهیزات هوشمند آموزشی را در مسیر توسعه فرهنگی دانسته چرا که توسعه فناوری‌های نوین در آموزش، می‌تواند به توسعه آموزش‌ و پرورش به عنوان یکی از مؤلفه‌های اصلی فرهنگ کمک نماید. همچنین با توجه به اهمیت جایگاه سیاست‌گذاری در مسیر توسعه، سیاست‌های موجود هوشمندسازی در ایران در راستای توسعه آموزش‌ و پرورش و از رهگذر ورود فناوری‌های نوین به صورت مشخص رایانک آموزشی در این مسیر بیان شده است.

کلیدواژه‌ها

آقازاده، احمد (1386). مسائل آموزش ‌و پرورش ایران. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت).
ابراهیم‌آبادی، حسین (1389). آموزش و یادگیری در محیط وب. تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
اجتهدنژاد کاشانی، سیدسالار؛ پرویز اجلالی، حسین (1393). کندوکاو نظری مفهومی درباره توسعه فرهنگی از منظر جامعه‌شناسی. علوم اجتماعی، 64، بهار، 35-72.
احدیان، محمد؛ رمضانی، عمران و محمدی، داود (1386). مقدمات تکنولوژی آموزشی شامل روش­های آموزشی دهه اخیر. تهران: انتشارات آییژ.
بابایی، محمود (1389). مقدمه‌ای بر یادگیری الکترونیک. تهران: پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران.
بدرقه، علی (1385). استراتژی‌های توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات «ICT». تهران: انتشارات روناس.
پهلوان، چنگیز (1378). فرهنگ‌شناسی: گفتارهایی در زمینه فرهنگ و تمدن. تهران: پیام امروز.
سند برنامه ملی مدارس جمهوری اسلامی ایران (1391). مصوب شورای عالی آموزش ‌و پرورش. قابل بازیابی از (آخرین مشاهده: 18/11/96):
سند تحول بنیادین آموزش ‌و پرورش (1394). مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی. قابل بازیابی از: http://ms.farhangoelm.ir 
سند تحول راهبردی نظام تربیت رسمی و عمومی جمهوری اسلامی ایران در افق چشم‌انداز (1389). شورای عالی آموزش‌ و پرورش.
سیاست‌های کلی نظام در بخش شبکه‌های اطلاع‌رسانی رایانه‌ای (1377). ابلاغی مقام معظم رهبری، قابل بازیابی از (آخرین مشاهده: 18/11/96):  http://ms.farhangoelm.ir 
شرکایی اردکانی، جواد؛ ریاحی‌نژاد، حسین و رزاقی، هادی (1391). مجموعه مصوبات شورای عالی آموزش‌ و پرورش: سند توسعه فاوا. تهران: مؤسسه فرهنگی منادی تربیت.
صبوری خسروشاهی، حبیب (1389). آموزش‌ و پرورش در عصر جهانی‌شدن، چالش‌ها و راهبردها. مطالعات راهبردی سیاست‌گذاری عمومی، سال اول، 1، زمستان، 196-153. 
عبادی، رحیم (1384). یادگیری الکترونیکی e-learning و آموزش و پرورش. تهران: آفتاب مهر.
عبداللهی، محمد (1372). جایگاه و نقش آموزش ‌و پرورش در فرایند توسعه ملی ایران. علوم اجتماعی، سال دوم، 3و4، بهار، 74-57.
عطاران، محمد (1383). جهانی شدن، فناوری اطلاعات و ارتباطات و تعلیم و تربیت. تهران: مؤسسه توسعه فناوری آموزشی مدارس هوشمند.
عطاران، محمد (1383). فناوری اطلاعات بستر اصلاحات در آموزش و پرورش. تهران: مؤسسه توسعه فناوری آموزشی مدارس هوشمند.
علی پور، وحیده؛ افضل خانی، مریم (1390). مطالعه تأثیر عوامل اجتماعی ـ فرهنگی بر توسعه آموزش مجازی ایران. (پایان‌نامه دکتری)، دانشگاه پیام نور مرکز، دانشکده علوم انسانی.
مطلق، معصومه و بهروزنیا، پرستو (1388). بررسی تأثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT): بر توسعه شهری. پژوهشنامه علوم اجتماعی، سال سوم، 2، تابستان، 65-35.
ملکات، سرینواس آر و استیوز، لزلی (1388). ارتباطات توسعه در جهان سوم. ترجمه شعبانعلی بهرامپور، تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
یونسکو (1376). فرهنگ و توسعه: رهیافت مردم‌شناختی توسعه. نعمت‌الله فاضلی و محمد فاضلی، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
 
ChanLin, Lih-Juan (2015). Tablet Reading Service For College Students, Procedia - Social and Behavioral Sciences, 197,  231-235.
D. M. J. M. Spector, D. L. Christensen, A. V. Sioutine (2001). Models and simulations for learning in complex domains: Using causal loop diagrams for assessment and evaluation. Computers Human in Behavior.
Pruet, Putjorn. SiangAng, Chee. Farzin, Deravi (2016). Understanding tablet computer usage among primary school students in underdeveloped areas: Students’ technology experience, learning styles and attitudes. Computers in Human Behavior, 55 (February, 1131-1144.
Richard Anderson, Steven A. (2004). Wolfman, Ruth Anderson, Tammy VanDeGrift, Beth Simon, Ken Yasuhara, Experiences with a Tablet PC Based Lecture Presentation System in Computer Science Courses, the 35th SIGCSE technical symposium on Computer science education, Norfolk, Virginia, USA,  50-60.  
Rikala, J. Vesisenaho, M. Mylläri, J. (2013). Actual and Potential Pedagogical Use of Tablets in Schools. Human Technology, 9, 113-131.
Santamarta, Juan (2015). Hernández, Luis. Roberto, Gutiérrez. Miguel, Tomás. Rodríguez, Cano Jesica. Paz Arraiza, Martíne. Use of Tablet Pcs in Higher Education: A New Strategy for Training Engineers in European Bachelors and Masters Programmes. Procedia: Social and Behavioral Sciences, 191, 2753-2757.
Saorin, Jose Luis. La Torre, Jorge de. Martín, Norena. Carbonell, Carlos (2013). Education working group management using digital tablets. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 93, 1569-1573.
Tarek, Syed Ali (2014). Inclusive design of content & interface for tablet Based disaster preparedness training. Procedia: Economics and Finance, 18, 643-650.