نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
دکتری مدیریت رسانه دانشگاه آزاد تهران جنوب
چکیده
توسعه ابزارهای فناورانه و رسانهای مبتنی بر بسترهای ارتباطی، سبب ایجاد جوامع جدید با مختصات خاص خود شدند. جوامعی که اندیشمندان ارتباطی از آن به جامعه دیجیتال تعبیر میکنند. یکی از مهمترین مختصات این جوامع وجود نابرابری در سطوح مختلف این جوامع نسبت به بهرهگیری و استفاده از ابزارهای دیجیتالی است که از آن به شکاف دیجیتال تعبیر میکنند و راه برد اساسی پر کردن این شکاف دیجیتالی ارتقا سواد دیجیتالی در افراد جامعه خواهد بود. این پژوهش با بهرهگیری از تحلیل مضمون اسناد سیاسی بالادستی و درونی وزارت آموزشوپرورش جمهوری اسلامی ایران (بهعنوان متولی اصلی تربیت رسمی و عمومی در کشور)، دلالتهای مربوط به مفهوم سواد دیجیتال را –از حیث این که یکی از عوامل اثرگذار بر کاهش شکاف دیجیتال است- در چهار سطح تجهیز زیرساختی و فناوری، آموزش و آگاهسازی، توسعه شبکهای و دسترسی عادلانه و تولید محتوای سالم، استخراج و مورد تحلیل قرار داده است. بر اساس نتایج این پژوهش، اصلیترین موضوع در شکاف دیجیتال، بالا بردن سطح مشارکت افراد در جامعه دیجیتال و ارتقای مهارتی آنان و ایجاد انگیزه و نوآوری برای ایجاد مشارکت در جامعه دیجیتالی است و این امور دلالت بر نقش مؤثر و مهم سواد فضای مجازی در پر کردن شکاف دیجیتال دارند.
کلیدواژهها