ویژگی‌های صنعتِ گردشگری هدف جهت توسعه گردشگری صنعتی با روش تحلیل اهمیت-عملکرد (مورد مطالعه: صنعت عرقیجات کاشان)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه مدیریت تولید و عملیات، دانشکده معارف اسلامی و مدیریت، دانشگاه امام صادق علیه‌السلام

2 دانشجوی کارشناسی ارشد معارف اسلامی و مدیریت صنعتی دانشگاه امام صادق علیه السلام

چکیده

توسعه یکی از دغدغه‌های اصلی سیاست‌گذاران و مجریان بسیاری از کشورهاست و تاکنون ایده‌ها و سیاست‌های متعددی در این زمینه طرح، اجرا و ارزیابی شده است. یکی از راهبردهای توسعه اقتصادی، فرهنگی و معیشتی در شهرها و روستاها از طریق توسعه گردشگری صورت می‌گیرد که طی سالیان اخیر سرعت و تنوع بیشتری یافته است. از سوی دیگر تلاش در جهت ارتقای ظرفیت و قابلیت‌های صنعتی از مهم‌ترین روش‌های توسعه‌ای مطرح در حوزه توسعه شهری و روستایی است. پیوند گردشگری با امر صنعت که در عنوان گردشگری صنعتی متجلی می‌شود می‌تواند زمینه‌های دوگانه ارتقای صنعتی و توسعه آن را نیز تشویق نماید. پژوهش حاضر که با رویکرد ترکیبی کیفی و کمّی انجام شده است، علاوه بر شناسایی ویژگی‌های صنعتِ گردشگری هدف جهت توسعه گردشگری صنعتی، به تحلیل اهمیت-عملکرد آن‌ها با محوریت توسعه صنعت عرقیجات در شهر کاشان پرداخته است. به منظور شناسایی این ویژگی‌ها علاوه بر مطالعات کتابخانه‌ای از امر مشاهده و مصاحبه نیز استفاده شد و در نهایت 9 ویژگی استخراج شد. سپس این ویژگی‌ها با روش تحلیل اهمیت عملکرد توسط 16 نفر از خبرگان این حوزه مورد ارزیابی قرار گرفت. براساس یافته‌های این پژوهش ویژگی‌های «درجه نوآوری و تفاوت صنعت هدف با سایر صنایع» و «ظرفیت توسعه صنعت هدف (گردشگرپذیری)» که دارای اهمیت بالا و عملکرد پایین در صنعت عرقیجات کاشان هستند، در اولویت اول توجه و بهبود قرار دارند.  

کلیدواژه‌ها

موضوعات

  1. ابریشمی، ح. ، بیدارم، ر. ، ماجد، و. ، بخشایش، ا. (1398). امکان‌سنجی توسعه پایدار روستایی از طریق توسعه صنایع خلاق: نمونه موردی صنایع دستی روستاهای منتخب استان اصفهان. روستا و توسعه، صص 51-69.
  2. آذر، ع. ، خسروانی، ف. ، جلالی، ر. (1392). تحقیق‌ در عملیا‌ت‌ نرم‌: رویکردها‌ی سا‌ختا‌ردهی‌ مسأله‌. تهران: سازمان مدیریت صنعتی.
  3. آذر، ع. ، داودی، س. ، سبحانی متین، ع. ، کارگر، ص. (1398). بررسی عوامل مؤثر بر مدیریت گردشگری پایدار مکان‌های تاریخی و طبیعی بر اساس تحلیل اهمیت – عملکرد (مطالعه موردی: شهر همدان). چهارمین کنفرانس بین‌المللی مدیریت صنعتی.
  4. تقوایی، م. ، وارثی، ح. ، صفرآبادی، ا. (1391). عوامل مؤثر در توسعه گردشگری شهری کرمانشاه. جغرافیا، صص 27-47.
  5. حسین پور، آ. ، مقدسی، ر. ، یزدانی، س. (1393). مطالعه کارایی فنی و عوامل مؤثر بر آن در صنعت گلاب‌گیری شهرستان کاشان. تحقیقات گیاهان دارویی و معطر ایران، صص 42-56.
  6. خراسانی طرقی، ح. ، یزدانی احمدآبادی، س. ، انصاری پور، م. ، خانی، د. (1392). تحلیل جذابیت صنایع با استفاده از مدل پورتر. کنفرانس ملی حسابداری و مدیریت. تهران.
  7. خیری، ن. ، ابونبی، آ. ، فروحی، ش. (1398). بررسی صنعت گردشگری در ایران و کشورهای منتخب. تهران: معاونت اقتصادی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران.
  8. سعیدی، ع. (1397، 11 11). نوستالژی برندها فرصتی برای رونق صنعت است. بازیابی از

https://mag.ecasb.com/: https://mag.ecasb.com/%D9%86%D9%88%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%84%DA%98%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D9%86%D8%AF%D9%87%D8%A7-%D9%81%D8%B1%D8%B5%D8%AA%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%B1%D9%88%D9%86%D9%82-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA-%D8%A7/

  1. ظریفیان، ش.، کیانی، ا. (1397). توسعه صنعتی روستایی، راهبردی برای توسعه روستایی. تبریز: پژوهش‌های دانشگاه.
  2. فیروزنیا، ق. ، قرنی آرانی، ب. ، جاسمی، ا. (1398). نقش تولید گل‌محمدی و گلاب‌گیری در توسعه سکونتگاه‌های انسانی (مطالعه موردی: شهرستان کاشان). مطالعات برنامه‌ریزی سکونتگاه‌های انسانی (چشم‌انداز جغرافیایی) ، صص 339-357.
  3. کردوانی، پ. ، غفار، ا. (1383). بررسی صنعت گلاب‌گیری و اهمیت آن در بخش قمصر کاشان. پژوهش‌های جغرافیایی، صص 95-109.
  4. کرمی دهکردی، م. ، میرک زاده، ع. ، غیاثوندغیاثی، ف. (1391). تحلیل عوامل مؤثر بر توسعه گردشگری روستایی از دیدگاه روستاییان استان چهارمحال و بختیاری. جغرافیا و برنامه‌ریزی محیطی (مجله پژوهشی علوم انسانی دانشگاه اصفهان)، صص 99-112.
  5. گنجی، ح. (1391). نظریه‌های شخصیت. تهران: ساوالان.
  6. مداح، س. ، نبی بیدهندی، غ. ، طالعی‌زاده، ع. ، هویدی، ح. (1398). ارائه چارچوبی برای ارزیابی عملکرد سلامت، ایمنی و محیط زیست با رویکرد مهندسی تاب‌آوری. مهندسی بهداشت حرفه‌ای، صص 50-58.
  7. مطیعی لنگرودی، ح. ، نجفی کانی، ع. (1390). توسعه و صنعتی‌سازی روستا (نظریه‌ها روش‌ها و راهبردهای توسعه صنعتی). تهران: دانشگاه تهران.
  8. میرغفوری، س. ، صادقیان، ز. ، صادقی آرانی، ز. (1392). برآورد سطح نوآوری شرکت‌های مستقر در پارک علم و فناوری یزد با استفاده از شبکه‌های عصبی مصنوعی و رگرسیون. فصلنامه مدیریت توسعه فناوری، صص 49-71.
  9. نقوی، س. (1395). ابزار و تکنیک‌های کاربردی در پژوهش‌های مدیریتی. تهران: انتشارات موجک.
  10. نیلی پور، س. ، تقوایی، م. ، نصر اصفهانی، م. ، کوهی اصفهانی، م. (1394). شناسایی و اولویت‌بندی عوامل مؤثر در توسعه گردشگری سلامت. نگرش‌های نو در جغرافیای انسانی، صص 45-60.
  11. هزارجریبی، ج. ، نجفی ملک، م. (1391). بررسی جامعه شناختی عوامل مؤثر بر توسعه گردشگری در ایران (با رویکرد جذب گردشگران خارجی). جغرافیا و برنامه‌ریزی محیطی (مجله پژوهشی علوم انسانی دانشگاه اصفهان) ، صص 133-146.

20- Brennan, Geoffrey, and James M. Buchanan.,(1980), The Power to Tax: Analytical Foundations of a Fiscal Constitution., Cambridge University Press.

21- Brown, Peter G.,(1992), »The Failure of Market Failures«, The Journal of Socio-Economics, Vol 21, , pp 1-24.

22- Bator,Francis M .( 1958),"The Anatomy of Market Failure",The Quarterly Journal of Economics,published by: The MIT Press, Vol. 72, pp 351_379

23- Bjornstad,David J.and Brown,Mariyn A.( 2004), A Market failures Framework for Defining the Government s Role in Energy Efficiency, Joint Institute For Energy & Environment.

24- Dolfsma, Wilfred,(2011) »Government Failure, Four Types«, Journal of economic issues., Vol... 45,pp 593-604.

25- Fike, Rosemarie and Gwartney, James,(2015) »Public Choice, Market Failure, and Government Failure in Principles Textbooks«, the journal of economic education, 46(2), pp 207–218.

26- Gruber, jonathan, , (2013) Public Finance and Public Policy, Charles Linsmeier, fourth edition.

27- Grand , Julianle ,(1991) »the thory of Government failour«,British Journal of Political Science,vol 21,pp423-442

28-  Keech, William R., munger,  Michael C.,(2015) »The anatomy of government failure«, Public Choice,vol164,pp 164:1–42 .

29- Nicholson walter, Snyder Christopher,(2012), Microeconomic Theory: Basic Principles and Extensions, Eleventh Edition, Joe Sabatino publication.

Stiglitz, Joseph e. and rosengard, jay k,(2015) . Economics of the Public Sector. fourth edition,. Norton