نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار گروه فرهنگ و رسانه دانشگاه امام صادق علیه السلام
2 دانشجوی دکتری آیندهپژوهی، دانشکده معارف اسلامی و مدیریت، دانشگاه امام صادق علیه السلام
چکیده
با فراگیری نقش و اثرات رسانهها در عرصه ارتباطات بینالملل، دولتها با استفاده هوشمندانه از ارتباطات به دنبال نفوذ و اقناع افکار عمومی سایر کشورها هستند. یکی از این موارد، عملیات روانی است که در قلمروی دیپلماسی عمومی توسط رژیم صهیونیستی مورد توجه و استفاده واقع میشود. پژوهش حاضر بر اساس این، در پی آن است، تا با مطالعه گزارش سند فرهنگ زبان جهانی پروژه اسرائیل که به صورت رسمی توسط مؤسسه پروژه اسرائیل (The Israel Project) منتشر شده است، به کشف اصول به کار گرفته شده در این موضوع بپردازد. در این مسیر، به شیوه تمامشماری، کل گزارش که حاوی 116 صفحه و 18 فصل به زبان انگلیسی بوده است، به روش تحلیل محتوای کیفی مورد واکاوی قرار گرفته است. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که استفاده متنوع و متعدد از انواع تکنیکها در راستای اثرگذاری بر روی مردم سایر کشورها در قالب عملیات روانی، راهبرد اصلی اسرائیل بوده که طبق نظریه سازهانگاری هدف غایی دولتها برای استفاده از این راهبرد نیز تغییر در نگرش مردم مبتنی بر خواست آن دولت است. بر اساس این، رژیم صهیونیستی از اصول عملیات روانی، با لحاظ فراوانی به ترتیب از انگارهسازی، ارعاب، برچسبزنی، تخدیر، تشجیع، ایجاد تفرقه، تحریک، دشمنسازی، از زبان غیر گفتن و انسانیتزدایی استفاده نموده است.
کلیدواژهها
موضوعات
https://www.transcend.org/tms/wp-content/uploads/2014/07/sf-israel-projects-2009-global-language-dictionary.pdf