نوع مقاله : مقاله ترویجی
نویسندگان
1 هیات علمی دانشگاه امام صادق ع
2 فارغالتحصیل کارشناسی ارشد معارف اسلامی و اقتصاد، دانشگاه امام صادق علیهالسلام(نویسنده مسئول)
چکیده
برونگرایی از مهمترین ارکان اقتصاد مقاومتی است که به روابط اقتصادی بینالمللی کشورها با یکدیگر مربوط میشود. راهبرد برونگرایی از این منظر که زمینههای دستیابی به قوام اقتصادی را در خود دارد و آن را از اهداف خود میداند از اهمیت بالایی برخوردار است. تقویت ساخت درونی اقتصاد و بهره جستن از مزایای اقتصادی حاصل از روابط بینالملل بهنحویکه اولاً منافع ملی تأمین شود و ثانیاً کشور را در برابر تکانههای اقتصادی داخلی و خارجی حفظ نماید نیازمند شناسایی مؤلفههایی است که بیانگر ابعاد اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و حقوقی-قانونی راهبرد برونگرایی است. در این مقاله با تأکید بر مؤلفههای فرهنگی راهبرد برونگرایی، گردآوری دادههای موردنیاز با استفاده از روش مطالعات کتابخانهای و اسنادی صورت پذیرفته و با استفاده از روش تحلیلی-استنباطی سعی شده است از میان ادبیات اقتصاد بینالملل، بهخصوص بازاریابی بینالمللی و همچنین اقتصاد مقاومتی، مؤلفههای فرهنگی راهبرد برونگرایی شناسایی گردد. نتایج این پژوهش نشان میدهد که تکنولوژی و فرهنگ مادی، نهادهای اجتماعی از قبیل خانواده، کار و تفریح و همچنین آموزش و تحصیلات، ارزشها و مذهب، آدابورسوم، انگیزهها و رفتارها، رسانه و تبلیغات، زبان، زیباییشناسی و نهایتاً گردشگری از جمله مؤلفههای فرهنگی هستند که توجه به آنها در طراحی راهبرد برونگرایی در چارچوب اقتصاد مقاومتی ضروری است.
کلیدواژهها