نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق ع
2 دانشجوی کارشناسی ارشد معارف اسلامی و اقتصاد دانشگاه امام صادق ع
چکیده
یکی از دغدغههای بسیاری از متفکران حوزه اجتماعی، کالاانگاری کنشهای دیگرخواهانه است. در اقتصاد متعارف، گاهی به کنشهایی از انسان که جنبة پشتیبانی از همنوعان دارد، به چشم کالاهای قابل مبادله نگریسته شده و صرفاً در قالب یک بدهبستان تحلیل میشود. لذا این مقاله به بررسی انتقادات اندیشمندان غربی دربارة کالاانگاری دیگرخواهی میپردازد. در پژوهش پیشرو با روش مطالعة کتابخانهای، نظرات انتقادی متفکرانی چون پولانی، سندل، اسلیتر، تونکیس، فری و هیرشمن بررسی میشود و انتقادات این افراد در دو حوزه فلسفی-بنیادین و اقتصادی-روانشناختی مورد بررسی قرار میگیرد. در نهایت بر پایه جمعبندی نظرات این افراد، سه گزاره استنتاج گردیده: اولاً کالاانگاری لفظی باعث تشدید کالاانگاری واقعی میگردد؛ ثانیاً ارزشگذاری پولی باعث ظهور اثرات تزاحمی و چارچوببندی بر کسانی که با آن مرتبطند، میشود؛ ثالثاً درباره کنشهای دیگرخواهانه، محرّک درونی مؤثرتر از محرّک بیرونی است.
کلیدواژهها
1. آقابابایی، احسان و کیانپور، مسعود، (1396)، بازنمایی کالاییشدن احساسات در روابط اجتماعی: مورد مطالعه فیلم سینمایی آرایش غلیظ، جامعهشناسی کاربردی، سال بیست و هشتم، شماره چهارم، صص 19-30.
2. ابراهیمی مینق، جعفر؛ امیری، محمد و عامری، مهدی، (1386)، مکتب فرانکفورت و نظریة انتقادی (آراء و نظریهها)، پژوهشنامة علوم اجتماعی، سال اول، ش4، ص65-86.
3. اسلیتر، دان و تونکیس، فرن، (1390)، جامعة بازار، حسین قاضیان، تهران: نشر نی، چاپ چهارم.
4. پولانی، کارل، (1391)، دگرگونی بزرگ، محمد مالجو، تهران: انتشارات پردیس دانش، چاپ دوم.
5. سروش، مریم، (1391)، احساس مسئولیت فردی و اجتماعی، دیگرخواهی و اعتماد اجتماعی: مطالعه نوجوانان شیراز. جامعهشناسی کاربردی، سال بیست و سوم، شماره دوم، صص 193-211.
6. سندل، مایکل، (1396)، آنچه با پول نمیتوان خرید. حسن افشار، تهران: نشر مرکز، چاپ دهم.
7. کریمی، علی. (1388)، درآمدی نظری بر کاربرد و نقد نظریه چارچوبسازی در تحلیل پویشهای قومی، مطالعات ملی، سال دهم، شماره 4، پیاپی40، صص33-53.
8. واژهنامه یوتوپیا، روزبه، http://eco-literacy.net/glossary/ecosystem-service