نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 عضو هیئت علمی دانشکده معارف اسلامی و مدیریت دانشگاه امام صادق ع
2 فارغ التحصیل کارشناسی ارشد معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق ع
چکیده
صنعت جهانگردی در عصر حاضر جزو پرآمدترین ترین صنعتهاست، بهگونهای که بسیاری از کشورها یکی از محورهای اصلی درآمد خود را متوجه این صنعت میکنند و آن را صادرات نامرئی مینامند. کشور ما با توجه به جذابیتهای مختلف تاریخی-تمدنی و طبیعی جزو کشورهای غنی از حیث ظرفیتهای بالقوه جهانگردی محسوب شده و در سالهای اخیر، ورود جهانگردان به کشور ما رشد چشمگیری داشته است.این عرصه دارای ظرفیتهای فراوان در حوزههای مختلف است، اما غلبه نگاه اقتصادی باعث ناشناخته ماندن و عدم استفاده از فرصتها و ظرفیتها در سایر حوزهها شده است. یکی از این فرصتها، رویکرد دعوت اسلامی در بستر گردشگری است. بدین معنا که از حضور گردشگران خارجی در کشورمان نهایت استفاده را کرده و پیام اسلام و معارف اسلامی را به دور از هیاهو و هژمونی رسانههای غربی، به آنها برسانیم و آنها را با روایت متفاوتی از اسلام و ایران آشنا نماییم. در این پژوهش با ده نفر از فعالان عرصه تبلیغ و دعوت اسلامی ویژه گردشگران خارجی، مصاحبه عمیق صورت گرفته است. روش تحلیل دادههای حاصل از مصاحبهها در این پژوهش، روش تحلیل مضمون(تماتیک) است. یافتههای این تحقیق شامل ملاحظات، ضروریات و فرصتهای فعالیت در این عرصه است که به تفکیک عناصر اصلی این عرصه یعنی گردشگر (مهمان)، محتوا یا پیام (معارف اسلامی)، مبلّغ یا داعی(میزبان)، جذابیت از منظر گردشگر، فضای حضور گردشگر (زمان و مکان)، راهنمای گردشگر، و سازمانها و ساختارهای مرتبط با فعالیت در این عرصه مقولهبندی شدهاند. در پایان نیز پیشنهادهایی برای سیاستگذاران این عرصه و همچنین پیشنهادهایی برای محققان و پژوهشگران در این زمینه بیان شده است.
کلیدواژهها