نوع مقاله : مقاله ترویجی
نویسنده
دانشجوی کارشناسیارشد، دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع)
چکیده
مفهوم قدرت همواره محل نقاش و تبادل نظر بوده است. از طرفی عدهای قدرت را امری سخت میپندارند و زمام آن را در دستان حکومت و یا به تعبیر دقیقتر دولت میدانند. دولتها از قدرت نظامی برای به انقیاد درآوردن مردم تحت چتر حاکمیت بهره میبرند. از طرف دیگر عدهای که عمدتا طیف نظریهپردازان معاصر را دربرمیگیرد که قدرت را امری نرم و ذهنی میدانند و اینگونه میاندیشند که زور زمانی مؤثر میشود که گفتمانهای تنبیهی در فضای جامعه تأثیرگذار باشد. در واقع قدرت در صورتبندی نرم خودش امری سیال و در حال گردش فرض میشود که صاحبانش افرادی هستند که نفوذ بیشتری در جامعه داشته باشند. ساخت اجتماعی قدرت تعبیری است که به خوبی جنبه نرم و سیال بودن قدرت را نمایان میسازد. در این مقاله قصد داریم، که فرآیند بازتولید قدرت را در فضای اجتماعی دریابیم. برای پاسخ به مسئله فوق به روش کتابخانهای ساخت اجتماعی قدرت را در سه سطح بررسی خواهیم کرد. در سطح اول به تطور مفهومی قدرت و پیامدهای آن خواهیم پرداخت. در سطح دوم سه فرآیند مدیریت تصویر، مناسک اجتماعی، نهادهای اجتماعی در نسبت با قدرت مورد بررسی قرار میدهیم و در سطح سوم، تأثیر سه فرآیند فوق بر ادراک و نگرش و رفتار افراد بررسی خواهیم کرد. پس از بررسی درمییابیم که بازتولید قدرت فرآیندی سه مرحلهای است که از کلان جامعه تا اذهان افراد و برعکس نهادینه میشود.
کلیدواژهها
کتابنامه
24. Couto, Richard A. (ed.). (2010). Political and civic leadership: a reference handbook. Thousand Oaks, Calif: SAGE Publications.
25. Entman, Robert M. (2004). Projections of power: framing news, public opinion, and U.S. foreign policy. Chicago: University of Chicago Press.
26. Goffman, Erving. (1990). The presentation of self in everyday life (Nachdr.). New York, NY: Doubleday.
27. Lévi-Strauss, Claude. (1963). Structural anthropology. New York: Basic Books.