نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 عضو هیات علمی گروه مدیریت صنعتی دانشکده معارف اسلامی و مدیریت دانشگاه امام صادق (ع)
2 مدرس دانشکده مدیریت و حسابداری ، دانشگاه علامه طباطبائی
3 کارشناسی ارشد، مدیریت رسانه، دانشگاه سوره
چکیده
پیشرفتهای بنیادین در علم و فناوری، سازوکار اداره سازمانها را در سراسر دنیا به طرز شگفتانگیزی دستخوش تحول کرده است. ازاینرو، فرهنگ پذیرش و توسعه علم و فناوری در سازمانهای رسانهای که در لبه تیز قرار دارند مستلزم دقت و توجه جدی است؛ درحالیکه تجربه زیسته در سازمانهای مذکور نشان از وجود موانع مهم در پذیرش و کاربردیسازی فناوریهای نوین از سوی مدیران و کارکنان دارد. این پژوهش با اهداف ارائه راهبردهای مدیریتی به شناسایی و تحلیل موانع کلان اثرگذار بر پدیده پذیرش و توسعه فناوریهای نوین در سازمانهای رسانهای انجام شده است. موانع کلان اثرگذار از طریق مصاحبه نیمهﺳﺎﺧﺘﺎرﻳﺎﻓﺘﻪ (با روش تحلیل مضمون) از 14 نفر از خبرگان که به صورت هدفمند انتخاب شدند، احصا شد و از طریق رویکرد پژوهش عملیاتی نرم و تکنیک دﻳﻤﺘﻞ و طراحی پرسشنامهای که در اختیار 13 نفر از خبرگان حوزه مدیریت رسانه قرار گرفت، رواﺑﻂ درونی ﺑﻴﻦ موانع مذکور، ﺷﻨﺎﺳﺎﻳﻲ و تحلیل ﺷﺪ و ﻣﻴﺰان تعامل بین موانع و اﺛﺮﮔﺬاری و اﺛﺮﭘﺬﻳﺮی ﻫﺮ مانع ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺳﺎﻳﺮ موانع ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﮔﺮدﻳﺪ. ﻧﺘﺎﻳﺞ ﭘﮋوﻫﺶ ﻧﺸﺎن داد ﻛﻪ ﻣﻬﻢﺗﺮﻳﻦ موانع کلان اثرگذار ﻋﺒﺎرتاﻧﺪ از: اینرسی سازمانی، عدم تحولگرایی مدیریت، عدم نگرش نهادی، فقدان تحقیق و توسعه جامع، مسائل مربوط به منابع انسانی، فرهنگ ضعیف سازمانی، عدم تحلیل مناسب هزینه فایده در پذیرش فناوریهای نوین، عدم پویایی ساختار سازمانی، مسائل زیرساختی، مسائل سیاسی و اداری کلان، موانع قانونی، عدم سهولت در دسترسی، آموزش و انتقال فناوری. دو نتیجه نظامیافته از این پژوهش حاصل شده است؛ نخست شدت اثرگذاری و اثرپذیری درونی موانع مربوط به توسعه فناوریهای نوین در سازمانهای رسانهای و سپس اولویتبندی این موانع انجام شده است.
کلیدواژهها