رویکرد آزمایشگاه ارزیابی و آزمون‌ تصمیم گیری(دیمتل) در تحلیل موانع کلان شناسایی شده بر پذیرش و توسعه فناوری‌های نوین در سازمان‌های رسانه‌ای

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیات علمی گروه مدیریت صنعتی دانشکده معارف اسلامی و مدیریت دانشگاه امام صادق (ع)

2 مدرس دانشکده مدیریت و حسابداری ، دانشگاه علامه طباطبائی

3 کارشناسی ارشد، مدیریت رسانه، دانشگاه سوره

چکیده

پیشرفت‌های بنیادین در علم و فناوری، سازوکار اداره­ سازمان­ها را در سراسر دنیا به طرز شگفت‌انگیزی دستخوش تحول کرده است. ازاین‌رو، فرهنگ پذیرش و توسعه علم و فناوری در سازمان­های رسانه‌ای که در لبه تیز قرار دارند مستلزم دقت و توجه جدی است؛ درحالی‌که تجربه زیسته در سازمان­های مذکور نشان از وجود موانع مهم در پذیرش و کاربردی­سازی فناوری­­های نوین از سوی مدیران و کارکنان دارد. این پژوهش با اهداف ارائه راهبردهای مدیریتی به شناسایی و تحلیل موانع کلان اثرگذار بر پدیده پذیرش و توسعه فناوری‌های نوین در سازمان­های رسانه‌ای انجام ‌شده است. موانع کلان اثرگذار از طریق مصاحبه نیمهﺳﺎﺧﺘﺎرﻳﺎﻓﺘﻪ (با روش تحلیل مضمون) از 14 نفر از خبرگان که به صورت هدفمند انتخاب شدند، احصا شد و از طریق رویکرد پژوهش عملیاتی نرم و تکنیک دﻳﻤﺘﻞ و طراحی پرسشنامه­­ای که در اختیار 13 نفر از خبرگان حوزه مدیریت رسانه قرار گرفت، رواﺑﻂ درونی ﺑﻴﻦ موانع مذکور، ﺷﻨﺎﺳﺎﻳﻲ و تحلیل ﺷﺪ و ﻣﻴﺰان تعامل بین موانع و اﺛﺮﮔﺬاری و اﺛﺮﭘﺬﻳﺮی ﻫﺮ مانع ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺳﺎﻳﺮ موانع ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ­ﮔﺮدﻳﺪ. ﻧﺘﺎﻳﺞ ﭘﮋوﻫﺶ ﻧﺸﺎن­ داد ﻛﻪ ﻣﻬﻢ­ﺗﺮﻳﻦ موانع کلان اثرگذار ﻋﺒﺎرت­اﻧﺪ از: اینرسی سازمانی، عدم ­تحو­ل‌گرایی مدیریت، عدم نگرش نهادی، فقدان تحقیق و توسعه جامع، مسائل مربوط به منابع انسانی، فرهنگ ضعیف سازمانی، عدم ­تحلیل مناسب هزینه فایده در پذیرش فناوری­های نوین، عدم ­پویایی ساختار سازمانی، مسائل زیرساختی، مسائل سیاسی و اداری کلان، موانع قانونی، عدم ­سهولت در دسترسی، آموزش و انتقال فناوری. دو نتیجه­ نظام­یافته از این پژوهش حاصل شده ­است؛ نخست شدت اثرگذاری و اثرپذیری درونی موانع مربوط به توسعه فناوری‌های نوین در سازمان­های رسانه­ای و سپس اولویت­بندی این موانع انجام شده­ است.

کلیدواژه‌ها

  1.  

    1. احمدی، عباس؛ هادوی نیا، عباس؛ یوسفی­خواه، سارا (1390). ائتلاف‌های راهبردی و شبکه‌های مشارکتی؛ ظهور الگوی جدید در صنعت رسانه، فصلنامه پژوهش‌های ارتباطی، سال هجدهم، شمار 2(پیاپی 66)، صص. 147-125.
    2. بابایی، محمود (۱۳۹۲). رسانه‌های دیجیتال: مشارکت‌پذیری و فناوری محوری. ماهنامه گفتمان علم و فناوری، (2). صص. 109-98.
    3. باقری، زهرا؛ چوپانی، حیدر (1389). موانع و چالش‌های خلاقیت و نوآوری در سازمان‌ها و ارائه راهکارهایی جهتبهبود آن، سومین کنفرانس ملی خلاقیت شناسی، TRIZو مهندسی و مدیریت نوآوری ایران.
    4. حمزه‌پور، مهدی؛ خطیبی، علیرضا (1397). فناوری نرم (تحول جهانی فناوری). تهران: انتشارات دانشگاه امام صادق (علیه‌السلام).
    5. داودی، سیدمحمدصادق؛ حمزه پور، مهدی؛ و سبحانی‌متین، علی (۱۳۹۸). تحلیل و اولویت‌بندی عوامل اثرگذار بر سازه مفهومی مدیریت استعداد در صنایع خلاق. نشریه علمی پژوهشی مدیریت فردا، صص. 122-109.
    6. راهنورد، بابک؛ محمدخانی، کامران؛ فرهنگی، علی‌اکبر؛ محمدی دودی، امیرحسین (1397). طراحی مدل مدیریتی برای پذیرش فناوری‌های نوین رسانه‌ای (با تأکید بر همگرایی رسانه‌ها). نشریه علمی پژوهشی مدیریت فردا، سال هفدهم، زمستان.
    7. سیدنقوی، میرعلی؛ حمزه‌پور، مهدیت؛ اعتمادی، مرجان (1398). شناسایی و تحلیل عوامل مؤثر بر رهبری ناب در سازمان‌ها؛ رویکرد دیمتل. فصلنامه مدیریت منابع در نیروی انتظامی، پیاپی 26، صص. 30-1.
    8. غلامرضایی، مرجان (1397). نقش فناوری‌های نوین رسانه‌ای بر قطب خبری شدن خبرگزاری‌ها (موردمطالعه: کارشناسان رسانه). پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد، دیپلماسی در سازمان‌های اقتصادی بین‌المللی - علوم ارتباطات اجتماعی، دانشگاه ‌آزاد اسلامی واحد تهران شرق - قیام دشت.
    9. لشکربلوکی، مجتبی (1390). جاری‌سازی راهبرد (راهنمای گام‌به‌گام پیاده­سازی در عمل). تهران: انتشارات آریانا قلم.
    10. ملاحسینی، علی؛ فروزانفر، محمدحسین (1397). توسعه و بومی‌سازی مدل پذیرش فناوری (TAM) در شرکت‌های کوچک و متوسط. فصلنامه توسعه فناوری صنعتی، 16(34), صص. 39-48.
    11. نعمتی انارکی، داود (1388). تأثیر فناوری‌های نوین رسانه‌ای بر «قطب خبری» شدن تلویزیون در جامعه (با تأکید بر سند افق رسانه). پژوهش‌های ارتباطی (پژوهش و سنجش)، (4)16 199-177.
    12. Adjin-Tettey, T. D., & Mbatha, B. (2019). Digital Natives’ Appropriation of New Media Technologies: A Survey of Literature. Covenant Journal of Communication, 6(2).
    13. Amiri, M., Sadaghiyani, J., Payani, N., & Shafiezadeh, M. (2011). Developing a DEMATEL method to prioritize distribution centers in supply chain. Management Science Letters, pp. 279- 288.
    14. Bartosova, D. (2011). The future of the media professions: Current issues in media management practice. International Journal on Media Management, 13(3), 195-203.
    15. Cascio, W. F., & Montealegre, R. (2016). How technology is changing work and organizations. Annual Review of Organizational Psychology and Organizational Behavior, 3, pp. 349-375.
    16. Chang, M. K., & Cheung, W. (2001). Determinants of the intention to use Internet/WWW at work: a confirmatory study. Information & Management, 39(1),pp. 1-14.
    17. Cheung, W., Chang, M. K., & Lai, V. S. (2000). Prediction of Internet and World Wide Web usage at work: a test of an extended Triandis model. Decision support systems, 30(1),pp. 83-100.
    18. Diop, E. B., Zhao, S., & Duy, T. V. (2019). An extension of the technology acceptance model for understanding travelers' adoption of variable message signs. PLoS one, 14(4), e0216007-e0216007.
    19. Ekhareafo, D. O., Ezekiel, S. A., Leo, O. N., & Edegoh, L. N. (2013). The challenges of newspaper management in information and communication technology age: The Nigerian situation. British Journal of Arts and Social Sciences, 13(1),pp. 1-14.
    20. Hassan, I., Latiff, M. N., & Yahaya, Q. (2018). The survival of Nigerian newspapers in digital age of communication. International Journal of Asian Social Science, 8(9),pp. 631-637.
    21. Hitt, L. M., & Brynjolfsson, E. (1997). Information technology and internal firm organization: An exploratory analysis. Journal of management information systems, 14(2), 81-101.
    22. Jiann, L., & Gwo, H. (2011). An integrated MCDM technique combined with DEMATEL for a novel cluster-weighted with ANP method. Expert System Application,pp. 1417- 1424.
    23. Kawashima, N.(2020), Changing Business Models in the Media Industries, media industries, 7(1), DOI: https://doi.org/10.3998/mij.15031809.0007.105
    24. Laukkanen, P., Sinkkonen, S., & Laukkanen, T. (2008). Consumer resistance to internet banking: postponers, opponents and rejectors. International Journal of bank marketing, 26(6),pp. 440-455.
    25. Madanmohan, T. R. (2000). Failures and coping strategies in indigenous technology capability process. Technology Analysis & Strategic Management, 12(2),pp. 179-192.
    26. Min, Qingfei, Ji, Shaobo, & Qu, Gang. (2008). Mobile commerce user acceptance study in China: a revised UTAUT model. Tsinghua Science & Technology, 13(3), 257-264.
    27. Onwuliri, E. C.(2019). A Look at the Major Challenges Facing the Newspaper Today. International Journal of Social, Politics & Humanities. 4(1) 58 – 62.
    28. Opoku, M.O., F. Enu-Kwesi, (2020). Relevance of the technology acceptance model (TAM) in information management research: a review of selected empirical evidence. Research Journal of Business and Management (RJBM),7(1), pp.34-44. http://doi.org/10.17261/Pressacademia.2020.1186
    29. Socha, B., & Eber-Schmid, B. (2013). What is new media? Defining new media isn’t easy.
    30. Sun, H., & Zhang, P. (2006). The role of moderating factors in user technology acceptance. International journal of human-computer studies, 64(2),pp. 53-78.
    31. Taylor, A. (2019). Applying the Technology Acceptance Model to Ascertain the Acceptance of Learning Technologies in International Students and Academics: A Case Study at Coventry University London (Doctoral dissertation, Coventry University).
    32. Valor, J. (2018). THE MEDIA INDUSTRY. 10.15581/018.ST-486.