نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناسی ارشد مدیریت رسانه دانشگاه باقرالعلوم ع
2 عضو هیئت علمی گروه مطالعات فرهنگی اجتماعی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی-قم-ایران
3 عضو هیئت علمی گروه مطالعات فرهنگی اجتماعی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
چکیده
حضور طلاب در فضای مجازی پدیدهای است که در سالیان اخیر به دلیل گسترش ابزارگونه این فضا افزایش یافته است. با شیوع ویروس کرونا و افزایش استفاده از این ابزار و تاثیر آن در زندگی اجتماعی حضور مردم و طلاب رشد چشمگیری در این فضا داشته است. اگرچه استفاده و بهرهگیری حداکثری از فضای مجازی، یک اصل و ضرورت انکارناپذیر است ولی دغدغه حاکمیت نسبت به چگونگی حضور مردم در این فضابه دلیل رشد اخبار منفی، فیک و شایعات و ضعف سواد رسانهای عموم مردم در مواجهه با این دادهها و توانمندی پایین آنها در انتخاب و تحلیل اطلاعات بهویژه در هنگام وقوع بحرانهایی مانند کرونا، دغدغهای بهحق و درست است. یکی از راههای موثر و قوی برای کاهش این نگرانی و تبدیل چالشها و تهدیدها به فرصت، استفاده از ظرفیت نیروهای انقلابی و طلبه در شبکههای اجتماعی است.
برای استفاده بهینه از این ظرفیت، لازم است در گام اول شناخت صحیحی از توانمندی و فعالیتها به دست آید. براین اساس، مسئله اصلی این مقاله گونهشناسی فعالیتهای بانوان طلبه در شبکه اجتماعی اینستاگرام در ایام شیوع ویروس کرونا است و به دنبال پاسخ به این سوال است که بانوان طلبه، برای افزایش سواد رسانهای مخاطبین خود در این ایام چه اقداماتی انجام دادند. در مقاله با استفاده از گلوله برفی 110 صفحه طلبه خواهر شناسایی شده و با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی، به این نتیجه رسیدیم که فعالیتهایشان در این دوران در 3 گونه 1)ترویج سبک زندگی2)معرفتافزایی دینی، 3)فعالیتهای جهادی کرونایی خانگی قابل دستهبندی خواهد بود.
کلیدواژهها
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=34309