نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
چکیده
این ایده که هیجانات و عناصر غیرعقلانی آفت جریان صحیح تفکر و تصمیمگیری انسان هستند، از یونان باستان حتی تا عصر روشنگری کشیده شد. اما امروزه ایده آمیختگی فرایندهای عقلانی و فرایندهای غیرعقلانی (هیجانی و گرایشی) جای آن را گرفته است. امروزه سخن از پاکسازی جریان تفکر از عناصر غیرعقلانی نیست، بلکه سخن از شناسایی این عناصر غیرعقلانی و استفاده از آنها برای مدیریت جریان تفکر است. ایده «قیممآبی آزادیخواهانه» به دنبال معماری انتخاب مردم، بدون محدود کردن گزینههای آنها است. در نوشتار حاضر، در پی پاسخ به این سؤال بودیم که «رسانهها چگونه میتوانند با بهرهگیری از مؤلفههای ناهشیار تفکر، فرایند تصمیمگیری مخاطبان را کنترل کنند؟». بدین منظور، پارهای از عناصر غیرعقلانی و سوگیریهای ذهن را بر اساس مطالعات تجربی معرفی کرده و آنگاه به شیوه بهرهبرداری از آنها توسط اصحاب رسانه اشاره کردهایم. هدف نوشتار حاضر، معرفی حوزهای از سواد رسانهای است که به شگرد رسانهها در معماری انتخاب مردم میپردازد؛ شگردهایی که در ضمن هدایت انتخابهای مردم، احساس آزادی را از آنها نگیرند. رسانهها از سوگیری ذهن افراد همچون اثر لنگری، تمایل به سازگاری شناختی، دیدن آرزومندانه و فشار هنجارهای اجتماعی برای مدیریت انتخابهای آنها استفاده میکنند. آنها با تصویرسازی، حسن تعبیرها، استفاده از کودکان برای فشار به والدین و شگردهای دیگر، مخاطبان را به رفتار و تفکر مدنظر خود سوق میدهد.
کلیدواژهها
موضوعات