تأملی در مفاهیم و مبانی سیاست‌گذاری رسانه با نگاهی به صداوسیما، بررسی نظرات رهبر معظم انقلاب در سیاست‌گذاری صداوسیمای تراز

نوع مقاله : مقاله ترویجی

نویسنده

دانشجوی دکتری دانش اجتماعی مسلمین دانشگاه امام صادق ع

چکیده

امروزه رسانه یکی از مهم‌ترین ابزارهای اثرگذاری در جامعه محسوب می‌شود که نقش به سزایی در زندگی فردی و اجتماعی بازی می‌کند. رسانه‌ها برای اثرگذاری دقیق‌تر و منظم‌تر، سیاست‌های مشخص و معینی را وضع میکنند. مبانی نظری این موضوع که ذیل سیاست‌گذاری رسانه‌ای مطرح می‌شود می‌بایست به‌صورت دقیق و کاربردی موردبررسی قرار گیرد. معمولاً دو نوع رویکرد سنتی و نوین به سیاست‌گذاری رسانه‌ها وجود دارد که اتخاذ هرکدام یک از این رویکردها می‌تواند مزایا و معایبی را به دنبال داشته باشد. در پژوهش پیش رو که با روش کتابخانه ای و تحلیل مضمون صورت گرفته است، به ابعاد و مؤلفه‌های این سیاست‌ها پرداخته، و سعی شده است به‌صورت تطبیقی با صداوسیما مقایسه گردد و در ادامه دیدگاه‌های مقام معظم رهبری به‌عنوان سیاست‌گذار اصلی سازمان صداوسیما در این حوزه مورد بررسی قرارگرفته است. در نهایت در دسته بندی ای ماموریت، الزامات ماموریت، اهداف، راهبردهای اجرایی و آسیب شناسی استخراج گشته است.

کلیدواژه‌ها

  1.  

    1. جعفری، علی‌اصغر (1390). منشور رسانه. تهران: صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران (سروش).
    2. حدادی، محمدرضا (1390). امواج بیداری:‌ بایدها و نبایدهای صداوسیما در بیان رهبر انقلاب. تهران: میراث اهل‌قلم.
    3. خاشعی، وحید (1388). بایسته‌های اجتماعی در سیاست‌گذاری رسانه‌ای جمهوری اسلامی. فصلنامه رسانه، ش 80.
    4. روشندل اربطانی، طاهر (۱۳۹۵). سیاست‌گذاری رسانه‌ای. تهران: دانشگاه تهران.
    5. روشندل‌اربطانی، ‌طاهر (۱۳۹۴). پژوهشی بنیادین در حوزۀ مفاهیم نظری سیاست‌گذاری رسانه‌ای. فصلنامه مدیریت دولتی (دانشگاه تهران)، ش 23.
    6. عقیلی، ‌سیدوحید؛ و احمدزاده‌کرمانی، ‌روح‌الله (۱۳۸۸). ارزیابی عوامل مؤثر بر سیاست‌گذاری رسانه‌‌های در حوزه ارتباطات میان‌فرهنگی. فصلنامه مدیریت فرهنگی، ش 5.
    7. فاضلی، نعمت‌الله؛ و قلیچ، مرتضی (۱۳۹۳). نگرشی نو به سیاست فرهنگی. تهران: تیسا.
    8. کلیس نیلسن و لین بانک. http://mirna.ir/1886/ حمایت‌های دولتی از رسانه‌ها مروری اجمالی.
    9. محمدی، حمید (۱۳۸۷). سیاست‌گذاری رسانه‌ای. فصلنامه پژوهش‌های ارتباطی (پژوهش و سنجش)، ش 15.
    10. محمدی، محبوبه علی؛ و مهدی زاده، سیدمحمد (۱۳۹۴). سیاست‌گذاری کیفیت در رسانه‌های صوتی تصویری؛ نمونه موردی صداوسیما، ش 11.
    11. معتمدنژاد، کاظم (۱۳۸۳). یونسکو و سیاست‌گذاری ملی ارتباطات در کشورهای درحال‌توسعه. فصلنامه رسانه، ش 58.
    12. وحید، مجید (۱۳۸۳). سیاست‌گذاری عـمومی. تهران: میزان.

     http://www.shora-gc.ir/Portal/Home/ShowPage.aspx?Object=News&ID=eb67c901-6d34-4be1-a984-68263c5b6e1c...

    www.khamenei.ir